Spring naar het artikel

Zit je niet lekker in je vel, heb je een verstandelijke beperking of heb je problemen met alcohol of drugs? Dan kan je terecht bij het Jongerenloket.

Een Jongerenconsulent helpt je op weg naar de juiste hulp. Heb je psychische klachten? Dan geeft het Jongerenloket advies over welke zorgaanbieder bij je past. Kijk onder 'Meer informatie' uit welke zorgaanbieders je kan kiezen.

E-mail
Heb je vragen over onderwijs, werk, advies, zorg of een algemene vraag?
Stuur dan een e-mail naar info@jongerenloket.rotterdam.nl
Je kunt ook live chatten met een medewerker tussen 13.00 - 17.00 uur.

Telefoon
- Heb je vragen over bijstandsuitkering of bijzondere bijstand? Bel dan naar 14 010.
- Heb je vragen over onderwijs, werk, advies, zorg of een algemene vraag?
Bel dan tussen 8.00 en 18.00 uur naar (010) 267 13 00.

Langskomen
Je kunt op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur zonder afspraak binnenlopen bij het Jongerenloket.

Bij psychische klachten geeft het Jongerenloket advies welke zorgaanbieder bij je past. Je kunt ook aangeven voor welke zorgaanbieder jij kiest. Via onderstaande links vind je meer informatie over hoe dit werkt. Ook staan er links naar alle zorgaanbieders waar je uit kunt kiezen.

Bezoek aan het Jongerenloket is gratis.

Een geldig legitimatiebewijs zoals een ID-kaart, paspoort of verblijfsdocument.

Neem ook onderstaande stukken mee, als je ze hebt:

  • het bewijs dat je studiefinanciering is stopgezet van DUO
  • het bewijs dat je geen inkomen hebt. Bijvoorbeeld je ontslagbrief of het bewijs einde uitkering van het UWV of een andere gemeente.
  • ontslagbewijs detentie
  • je DigiD of het bewijs van je aanvraag
  • Rotterdamse jongeren van 16 tot 27 jaar die bijvoorbeeld psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben
  • Dak- of thuisloze jongeren tussen de 18 en 23 jaar  kunnen ook terecht bij het Jongerenloket
  • Na inschrijving bij de balie aan het Jongerenloket, voer je een gesprek met een Jongerenconsulent over jouw situatie.
  • Met de Jongerenconsulent maak je afspraken om je problemen aan te pakken of een start te maken met school of werk. Daar ga je vervolgens vier weken zelf mee aan de slag.
  • Als je na deze vier weken nog advies nodig hebt, kun je je ’s ochtends op werkdagen aan de balie van het Jongerenloket melden voor een tweede gesprek. Deze afspraak kan je niet telefonisch maken. Je hebt van je Jongerenconsulent gehoord op welke ochtenden je voor een tweede gesprek langs kan komen.
  • Je moet bewijzen dat je je afspraken bent nagekomen. Neem de bewijsstukken hiervan tijdens het tweede gesprek mee. In het tweede gesprek bespreken jullie je afspraken en bepaalt de Jongerenconsulent of je een uitkering kunt aanvragen als je nog geen opleiding of werk hebt gevonden. Ook wordt besproken wat je na het tweede gesprek kan gaan doen om te starten met een opleiding of om werk te vinden.

Meer informatie vind je:

  • Vragen over onderwijs, werk, advies, zorg of een algemene vraag?
    - stuur een e-mail
    - of bel tussen 8.00 en 18.00 uur naar (010) 267 13 00
    - je kunt ook live chatten met een medewerker tussen 13.00 - 17.00 uur.
     
  • Vragen over bijstandsuitkering of bijzondere bijstand?
    Neem dan contact op of bel 14 010.

Een startkwalificatie is een havo- of vwo- diploma of een mbo-diploma vanaf niveau 2. Met een startkwalificatie vergroot je jouw kansen op een baan.