Huwelijksakte
Gepubliceerd op: 16-01-2017
Geprint op: 15-11-2019
https://www.rotterdam.nl/loket/huwelijksakte/
Spring naar het artikel

Een huwelijksakte is een schriftelijk bewijs van uw huwelijk en de inschrijving van uw huwelijk bij de burgerlijke stand.

Bent u in de gemeente Rotterdam getrouwd? Dan kunt u van uw huwelijksakte een afschrift aanvragen. U kunt ook een internationaal uittreksel opvragen.

U kunt een akte op 3 manieren aanvragen:

1. Online aanvragen

Online aanvraag voor burgers

U vraagt online een akte aan met uw Digid via de knop 'Akte aanvragen'.

Online aanvraag voor advocaten/notarissen

U vraagt een akte online aan met eHerkenning. U heeft hiervoor het KvK-vestigingsnummer en het burgerservicenummer van uw cliënt nodig. 

De akte wordt per post naar u opgestuurd.


2. Per post

Vermeld in uw brief:

  • uw persoonsgegevens en adres
  • dat u een (internationale) geboorteakte wilt aanvragen en waarvoor u deze nodig heeft

Onderteken uw brief en stuur deze met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar:

Gemeente Rotterdam
t.a.v. Burgerlijke stand
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam

U ontvangt de akte thuis, samen met de rekening.

3. Langskomen

U kunt ook langskomen in een stadswinkel om een akte aan te vragen. Hiervoor maakt u online een afspraak of telefonisch via 14 010. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Vanuit het buitenland

Woont u niet in Nederland, gebruik dan dit formulier. De akte en de rekening worden naar u opgestuurd.

Let op: betalen is alleen mogelijk met iDeal. Heeft u geen iDeal? Vraag dan per post uw akte aan.

Soort aanvraag 2019
Online / langskomen € 13,40
Post € 13,40 + portokosten

Post

Stuur een brief met daarin:

  • uw persoonsgegevens en adres
  • dat u een (internationale) huwelijksakte wilt aanvragen en waarvoor u het nodig heeft

Onderteken uw brief en stuur deze met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar:

Gemeente Rotterdam
t.a.v. Burgerlijke stand
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam

U ontvangt met de post de akte thuis, samen met de rekening.

De akte wordt binnen 10 werkdagen naar u opgestuurd.

U kunt een akte van de burgerlijke stand aanvragen:

  • van uzelf
  • van uw kinderen
  • van uw ouder(s)
  • van uw echtgenoot of echtgenote
  • van uw geregistreerde partner
  • erfgenamen
  • van een ander, als u daarvoor gemachtigd bent
  • van een cliënt, als u advocaat of notaris bent

U kunt ook iemand machtigen om een akte aan te vragen. Daarvoor heeft u een machtigingsformulier (pdf) nodig. Dit formulier kunt u ook afhalen bij de balie van de stadswinkel.

Heeft u nog vragen, neem dan contact op.

Geldige identiteitsbewijzen zijn:

  • Nederlands paspoort
  • Nederlandse identiteitskaart
  • Nederlands rijbewijs
  • Vreemdelingen identiteitsbewijs (W-document)
  • Vreemdelingen- en Vluchtelingenpaspoort

Een meertalig (internationaal) uittreksel is een samenvatting van de akte. Op het uittreksel staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

Heeft u een Nederlands uittreksel ontvangen terwijl u een internationaal uittreksel heeft aangevraagd?

U kunt het door u ontvangen uittreksel terugsturen met een begeleidende brief, waarin u vraagt om een uittreksel in meerdere talen. De Nederlandse uittreksel wordt dan omgewisseld voor een internationaal uittreksel.

De brief, samen met het uittreksel en een kopie van uw geldig identiteitsbewijs, kunt u sturen naar:

Gemeente Rotterdam
t.a.v. Burgerlijke Stand
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam

Uittreksel BRP (Basisregistratie Personen)

Een uittreksel BRP is een verkorte versie van een kopie van een akte uit de Basisregistratie Personen waarin staat waar u bent ingeschreven. U vraagt het uittreksel aan in de gemeente waar u op het moment van aanvraag staat ingeschreven.

Uittreksel Burgerlijke Stand

Een uittreksel Burgerlijke Stand is een verkorte versie van een kopie van een akte uit de Burgerlijke Stand, bijvoorbeeld een geboorteakte, een huwelijksakte of een overlijdensakte.

Wanneer u een uittreksel uit de burgerlijke stand aanvraagt, dan ontvangt u niet de originele akte. De akte zelf is een officieel document en blijft eigendom van de gemeente.
U kunt bij uw aanvraag kiezen uit:

  • een afschrift van de akte: dit is een kopie van de akte, mét eventuele wijzigingen die zijn opgenomen op de originele akte
  • een uittreksel van de akte: dit is een actuele samenvatting van de akte, zónder eventuele wijzigingen die zijn opgenomen op de originele akte

Een afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand vraagt u aan in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. 

Er is vrijstelling van leges voor een akte uit de Burgerlijke stand of een uittreksel BRP mogelijk.

Uw advocaat kan in het geval van een gerechtelijke procedure een akte Burgerlijke stand / uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) voor u opvragen.

Om vrijstelling van leges te krijgen, moet uw advocaat bij de aanvraag de Toevoeging van de Raad voor de rechtsbijstand meesturen, waaruit blijkt dat u in de laagste inkomenscategorie valt.