Afvalstoffenheffing
Gepubliceerd op: 16-01-2017
Geprint op: 19-12-2018
https://www.rotterdam.nl/loket/afvalstoffenheffing/
Spring naar het artikel

Voor het ophalen en verwerken van afval vraagt Belastingen gemeente Rotterdam aan inwoners een vergoeding. Dit heet afvalstoffenheffing.

U betaalt online de afvalstoffenheffing met uw DigiD (voor burgers) of
eHerkenning (voor bedrijven).

De aanslag moet u vóór de vervaldatum betalen. U kunt ook uw aanslagbiljet bekijken.

Langskomen

Maak een afspraak om uw vragen te stellen over de aanslag afvalstoffenheffing. U kunt online een afspraak maken of telefonisch via 14 010 om langs te komen bij Belastingen. Ook kunt u er zonder afspraak betalen aan de kas.

Kwijtschelding

Mensen die weinig te besteden hebben, kunnen kwijtschelding aanvragen. Bijvoorbeeld mensen met een (bijstands)uitkering of alleen AOW.

Het tarief van de afvalstoffenheffing 2019 is:

  • Eénpersoonshuishouden: € 274,70 per jaar
  • Tweepersoonshuishouden: € 324,10 per jaar
  • Driepersoonshuishouden of meer: € 348,80 per jaar

Het tarief van de afvalstoffenheffing 2018 is:

  • Eénpersoonshuishoudens betalen € 283,90 per jaar
  • Meerpersoonshuishoudens betalen € 328,20 per jaar

Hieronder vindt u de tarieven van de vorige jaren.

Eenheid 2016 2017
eenpersoonshuishouden € 321,20 € 293,20
meerpersoonshuishouden € 346,90 € 332,90

Neem bij betaling aan de kas altijd de aanslag, de aanmaning of het dwangbevel mee. In het Centrum kunt u contant en met uw pinpas betalen, in IJsselmonde kunt u alleen met uw pinpas betalen. Creditcards worden niet geaccepteerd.

Uw betaling wordt meteen verwerkt.

Ieder huishouden in de gemeente Rotterdam. Huishoudens die bestaan uit meerdere personen betalen meer dan huishoudens die uit één persoon bestaan.

Let op: als er meerdere personen staan ingeschreven op hetzelfde adres, dan krijgt één van deze personen de aanslag afvalstoffenheffing. Het maakt hierbij niet uit of deze persoon wel of niet de hoofdbewoner is.

De gemeente stuurt de aanslag afvalstoffenheffing meestal in de eerste drie maanden van het jaar. In ieder geval moet de aanslag binnen drie jaar na het ontstaan van de belastingplicht worden opgelegd.

Bezwaar maken
Bent u het niet eens met een aanslag, dan kunt u bezwaar maken.

Regels
Meer informatie vindt u in de Verordening afvalstoffenheffing 2018 en de Verordening afvalstoffenheffing 2019.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen.

Als een aantal kamers van een perceel wordt verhuurd, dan wordt de aanslag afvalstoffenheffing altijd opgelegd aan de eigenaar/verhuurder. En niet aan één van de huurders. Er moet dan wel sprake zijn van onzelfstandige woonruimtes. Dit betekent dat bijvoorbeeld de badkamer, keuken en toilet worden gedeeld met huisgenoten. Dit moet in het huurcontract staan.

Heeft u een aanslag op uw naam als kamerhuurder gekregen, terwijl u woont in een onzelfstandige woonruimte? Dan kunt u bezwaar maken. U stuurt een kopie van uw huurcontract mee waarin staat dat er sprake is van onzelfstandige woonruimte.

Afvalstoffenheffing
Voor Afvalstoffenheffing ontvangt u automatisch een vermindering voor het overgebleven aantal maanden. Dit is nadat u echt uit de oude woning bent weggegaan. Voor uw nieuwe woning krijgt u automatisch een aanslag over het aantal maanden dat u de nieuwe woning heeft.

Verhuisd/geen eigenaar meer, toch een aanslag ontvangen
Veel vorderingen en aanslagen worden in november van het vorige jaar klaargezet op basis van de op dat moment geldende BRP- / kadaster-gegevens. Het kan dus zijn dat uw situatie intussen is veranderd. Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar maken.

Verhuizing bedrijf
Geeft u de verhuizing altijd door aan Belastingen. Stuurt u een kopie mee van één van de volgende stukken:

  • de bevestiging van de adreswijziging die u van de Kamer van Koophandel (KvK) heeft gekregen
  • het huurcontract van het pand waar u naartoe verhuist

Als een alleenwonende overlijdt, worden de kosten voor afvalstoffenheffing verminderd. De datum van overlijden geldt dan als einddatum voor de afvalstoffenheffing. De erven krijgen hiervan bericht.

Als het hele bedrag al was betaald, wordt het geld terugbetaald. Als er een automatische incasso (betaling in termijnen) loopt, wordt deze automatisch stopgezet zodra het verschuldigde bedrag is betaald.

Als u te veel of dubbel heeft betaald, stuurt u dan het betaalbewijs naar:

Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam

Een betaalbewijs kan zijn:

  • (een kopie van) een bankafschrift, met hierop zichtbaar de betaling; of
  • een printscreen van de internet betaling, met hierop zichtbaar het rekeningnummer en de betaling.

U krijgt een brief met daarin het bedrag dat u terugkrijgt. De gemeente betaalt terug binnen een termijn van drie tot zes weken. Er wordt nooit contant geld teruggegeven aan de kas van Belastingen.

Geen rekeningnummer bekend bij Belastingen

U krijgt een brief met daarin het verzoek om het rekeningnummer door te geven, waarop het geld terugbetaald moet worden. Zodra de gemeente deze gegevens van u ontvangen heeft, wordt het geld aan u terugbetaald.

Wel rekeningnummer bekend bij Belastingen

U krijgt een brief waarin staat dat u het bedrag krijgt terugbetaald op uw rekeningnummer dat bij Belastingen bekend is. Wilt u dat in de toekomst een ander rekeningnummer wordt gebruikt voor terugbetalingen? U moet dan zo snel mogelijk een ander rekeningnummer doorgeven aan Belastingen.