Een overzicht van uw belasting aanslagen kunt u in zien in Mijn Loket.
U komt in MijnLoket via de knop Aanslagbiljet bekijken. Als burgers logt u in met uw DigiD. Bedrijven loggen in met eHerkenning.
U krijgt het aanslagbiljet online als u dit in uw account van de Berichtenbox van MijnOverheid heeft aangegeven.
U vraagt een originele kopie van uw aanslag aan per post. De aanvraag wordt binnen een week afgehandeld. Zet duidelijk in uw brief van welke aanslagen u een kopie aanvraagt. Stuur uw aanvraag naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Vanwege de coronamaatregelen kunt u op dit moment geen betaling doen aan de balie. Betaal zoveel mogelijk online. Lukt dit niet? Neem contact op met het gemeentelijk servicenummer 14 010. Een medewerker helpt u verder.
De aanvraag van een kopie van een aanslagbiljet is gratis.
Let op: vanwege de coronamaatregelen kunt u op dit moment geen betaling doen aan de balie.
De meeste aanslagen worden in het begin van het jaar opgelegd.
De gemeente mag volgens de wet een aanslag opleggen binnen 3 jaar na het ontstaan van de belastingplicht.
Meerdere aanslagen worden samengevoegd op het combi-aanslagbiljet. Dat zijn:
Per woning of niet-woning, bijvoorbeeld een bedrijfspand, krijgt u een aparte belastingaanslag. Bent u het niet eens met deze aanslag, dan dient u één bezwaarschrift in per woning of niet-woning.
Heeft u nog vragen, neem dan contact op.
Als u het niet eens bent met de aanslag, dan kunt u bezwaar maken.
Klopt de aanslag, dan moet u wel betalen.
U kunt een ander postadres doorgeven. Dit adres wordt voortaan gebruikt om post naar te versturen. Vermeld zo nodig in uw brief wat uw relatie was met de overleden persoon. Stuur uw aanvraag voor het andere postadres per post naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
De gemeente maakt verschil tussen woningen en niet-woningen.
Onder niet-woningen verstaat de gemeente:
De adresgegevens voor de belasting aanslagen komen uit de Basisregistratie personen (BRP). Geeft u zo snel mogelijk door aan de gemeente dat u gaat verhuizen. De gegevens worden dan aangepast in de BRP.
Voor Afvalstoffenheffing ontvangt u automatisch een vermindering voor het overgebleven aantal maanden. Dit is nadat u echt uit de oude woning bent weggegaan. Voor uw nieuwe woning krijgt u automatisch een aanslag over het aantal maanden dat u de nieuwe woning heeft.
Veel vorderingen en aanslagen worden in november van het vorige jaar klaargezet op basis van de op dat moment geldende BRP- / kadaster-gegevens. Het kan dus zijn dat uw situatie intussen is veranderd. Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar maken.
Geef de verhuizing altijd door aan Belastingen. Stuur een kopie mee van één van de volgende stukken:
Omdat online makkelijk en snel bezwaar gemaakt kan worden, wordt er geen reactieformulier meer meegestuurd.
U kunt ook per post bezwaar maken.
U kunt uw account in de Berichtenbox niet meer opzeggen.
Als u in de Berichtenbox naar “Instellingen” gaat, ziet u welke organisaties zijn aangesloten. U kunt van de meeste instanties aangeven of u uw post wel of niet digitaal wilt krijgen.
Er zijn wel uitzonderingen zoals de (Rijks)Belastingdienst. Die kunt u niet uitzetten.
Heeft u de aanslag wel per post gekregen? Dan heeft u uw account in de Berichtenbox niet geactiveerd.
Misschien staat de aanslag in uw Berichtenbox, maar heeft u deze over het hoofd gezien.
Het kan zijn dat u uw e-mailadres niet heeft opgegeven in de Berichtenbox. Of uw e-mailadres klopt niet meer, waardoor u geen melding krijgt als er een bericht voor u klaarstaat.
U moet daarvoor uw account in de Berichtenbox activeren. Dat doet u met uw DigiD. Vul ook uw e-mailadres in als u de Berichtenbox activeert.
Meer informatie over activeren vindt u op de website van Mijn Overheid.