HOV Maastunnel
Vanaf 8 april 2024 rijdt er een nieuwe en snelle busverbinding in Rotterdam, lijn 44. Deze bus pendelt via de Maastunnel, grotendeels over de vrije rijstrook, 6 keer per uur heen en weer tussen Noord en Zuid.
Waarschijnlijk gaat bus 44 binnenkort 8 x per uur rijden.
Buslijn 44 is onderdeel van een OV-traject dat uiteindelijk alle delen van Rotterdam met elkaar verbindt. Deze buslijn is de eerste stap, in het westelijk deel van de stad. In de toekomst loopt de verbinding per tram door van Zuidplein naar het nieuwe Stadionpark via de derde stadsbrug en de Oostflank naar Kralingse Zoom.
Snel van Noord naar Zuid en terug
Met de nieuwe route van bus 44 reis je in 7 minuten van Rotterdam Centraal naar het Erasmus MC, de Hogeschool Rotterdam en Little C en in ongeveer 23 minuten van Rotterdam Centraal naar Zuidplein. Op werkdagen rijdt de bus overdag elke 10 minuten, op zaterdag ieder kwartier en op zondag elke 20 minuten. Bus 44 biedt daarmee aan de westzijde van de stad een snelle, directe optie voor een reis van Noord naar Zuid en andersom.
Omdat bus 44 ook van Noord naar Zuid rijdt wordt het in de metro van Rotterdam Centraal en Beurs tussen Zuidplein ook minder druk. Deze bus betekent vooral een betere verbinding voor studenten, bezoekers en medewerkers van Erasmus MC en de Hogeschool Rotterdam en de toekomstige Cultuur & Campus. Ook bewoners van Zuid en Little C en toekomstige bewoners van Parkhaven profiteren van deze snellere verbinding. Bus 44 is 100% elektrisch en draagt daarmee bij aan een betere luchtkwaliteit.
Nieuwe busdienstregeling van de RET
Vanaf maandag 8 april start ook de nieuwe busdienstregeling van de RET. Om bus 44 snel te kunnen laten rijden, rijdt de bus nu een andere route dan voorheen en een aantal haltes is verplaatst of vervallen. Een aantal daarvan wordt vervangen door een halte van een andere buslijn. Langs de overige haltes rijdt buurtbus 567 als vervanging.
Buurtbus 567 in Carnisse
Doordat bus 44 een snellere route gaat rijden via de Carnisselaan, vervallen de haltes Gruttostraat, Utenhagestraat, Amelandseplein en Markerstraat. Een aantal haltes worden vervangen door een halte voor een andere buslijn. Langs de andere haltes rijdt buurtbus 567 als vervanging. Bij het bepalen van de route van de buurtbus blijven belangrijke plekken, zoals Stichting KOCO en de huisartsenpraktijk Carnissehuis, goed bereikbaar.
Vervangende haltes
De vervallen halte in de Gruttostraat wordt vervangen door een halte met dezelfde naam op de Dorpsweg. De halte Markerstraat wordt vervangen door de halte Amelandsestraat voor buslijn 72 langs de Pleinweg.
De haltes Utenhagestraat en Amelandseplein worden vervangen door haltes Carnissehuis, Carnisselaan en Meester Arendstraat voor buurtbus 567
Dienstregeling buurtbus
De buurtbus rijdt 1 keer per uur op maandag tot zaterdag tussen 9 uur in de ochtend en 5 uur in de middag. In de bus is plaats voor maximaal acht passagiers. U kunt gewoon met uw OV-chipkaart betalen of met uw pinpas een kaartje bij de chauffeur kopen.
Lijn 71, 72 en 67
Op werkdagen rijdt overdag ook lijn 71/72 over de Pleinweg en Charloisse Hoofd tussen Zuidplein en de Waalhaven. En in de spits rijdt lijn 67 over de Pleinweg tussen Zuidplein en Pendrecht. Op www.ret.nl/update vindt u een overzicht van de nieuwe routes.
Alle dienstregelingen en updates
- Dienstregelingen: www.ret.nl. Link opent een externe pagina en de reisplanners.
- Updates en gewijzigde dienstregelingen: www.ret.nl/update. Link opent een externe pagina
Vragen
Heeft u vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar hovmaastunnelso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Nieuws
We merken dat de werkzaamheden aan de Maastunneltraverse veel hinder en overlast veroorzaken voor de omwonenden en weggebruikers.
Vooraf hebben we omwonenden geïnformeerd, de werkzaamheden met borden aangekondigd en berichten via social media en navigatie-apps gestuurd.
Ook proberen we het verkeer zo goed mogelijk om te leiden met zo min mogelijk hinder voor de leefomgeving en te allen tijde toegankelijkheid voor nood-en hulpdiensten.
Extra communicatie ingezet
Omdat we merken dat de impact op het verkeer erg groot is hebben we de maatregelen uitgebreid.
We hebben het verspreidingsgebied uitgebreid van de online berichten via Facebook, Instagram en navigatie-apps.
En we hebben op meer plekken in de stad borden geplaatst met de aankondiging en omleidingsroutes.
Zo hopen we dat reizigers al zo vroeg mogelijk zien dat er werkzaamheden zijn en daarop hun reis aanpassen.
Of voor een ander vervoersmiddel kiezen.
Klacht of kritiek
Heeft u een klacht of kritiek, dan proberen we zo snel mogelijk te reageren.
We staan u persoonlijk te woord per e-mail of telefoon.
We leggen u dan de gemaakte keuzes uit. We hopen dat een gesprek zorgt voor uw begrip en dat we kunnen helpen bij het verminderen van overlast.
U kunt ons bereiken via een e-mail aan hovmaastunnelso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Het werk gaat volgens planning. We verwachten op 29 maart klaar te zijn. Vanaf 8 april rijdt HOV-bus 44 de nieuwe route.
Kruising ’s Gravendijkwal - Rochussenstraat
Fase 1 van het werk op de kruising ’s Gravendijkwal met de Rochussenstraat is klaar.
De westzijde is klaargemaakt voor de komst van HOV-bus 44:
- een deel van de riolering is vervangen.
- de oversteek voor fietser en voetganger is veiliger gemaakt.
- de nieuwe halte Dijkzigt is klaar.
- de middenberm is versmald.
- de groenvakken zijn aangelegd.
Op de Oostzijde van de Rochussenstraat:
- is de nieuwe halte voor bus 32 aangelegd
- zijn extra groenvakken aangelegd
- is asfalt gelegd.
In het weekend van 2 en 3 maart zijn we begonnen met fase 2 van het project. Nu is de Oostzijde van de ’s Gravendijkwal aan de beurt:
- we maken de nieuwe halte voor HOV-bus 44
- er komt een nieuwe en veiligere oversteek voor fietsers en voetgangers
- er komen extra groenvakken.
We maken een nieuwe wandelverbinding aan de Zuidzijde van de Rochussenstraat tussen metrostation Dijkzigt en de nieuwe bushalte.
Hier komt een brede stoep en de looproute wordt met herkenbare tegels aangegeven.
Kruising ’s Gravendijkwal - 1e Middellandstraat
We zijn blij dat we u kunnen vertellen dat fase 1 en 2 met succes zijn afgerond.
Op donderdag 29 februari zijn we begonnen met fase 3 en die fase verloopt volgens planning.
In fase 1 en 2 hebben we gewerkt aan de oostzijde/centrumzijde van het kruispunt
In fase 3 en 4 werken we op de westzijde / delfshavenzijde van het kruispunt.
Tijdens fase 1 en 2 is er veel werk verzet:
- het asfalt is vernieuwd.
- een deel van het riool is vervangen
- de verkeerslichten zijn vernieuwd.
- een stuk ongebruikt spoor op de Henegouwerlaan is verwijderd
- de voorbereidingen zijn gemaakt voor de HOV-bushalte op de 's-Gravendijkwal.
Tijdens fase 3 en 4 wordt aan de westzijde het asfalt en de verkeerslichten vernieuwd en een stuk ongebruikt spoor op de Henegouwerlaan verwijderd. Daarnaast worden rijbanen versmald, waardoor ruimte ontstaat voor een fietspad, komen er aparte oversteekplaatsen en extra opstellingsruimte voor fietsers. Dit nieuwe kruispunt zorgt voor meer overzicht voor alle verkeersdeelnemers.
Kruising Henegouwerlaan – Weena – Beukelsdijk
Maandag 4 maart zijn we gestart met de werkzaamheden aan de kop van de Henegouwerlaan en Beukelsdijk.
Hier verdwijnt de bypass. En de nieuwe halte voor de HOV-bus 44 wordt gemaakt. Ook maken we hier ruimte voor extra groen.
Over ongeveer twee weken wordt de halte aan de kant van Weena gemaakt.
En komt de nieuwe doorsteek om HOV-bus 44 zo snel mogelijk van de parallelbaan op de hoofrijbaan te geleiden.
Om dit goed te laten gebeuren, plaatsen we een verkeerslicht om het autoverkeer te stoppen en plaatsen we een negenoog voor de bus.
Een negenoog is het verkeerslicht speciaal voor de bus.
Buslijn 44: vlot en vaak
Vanaf april 2024 rijdt een snelle HOV-bus heen en weer tussen Zuidplein en Rotterdam CS via de Maastunnel. Deze vernieuwde lijn 44 is een comfortabel alternatief voor metro en auto. Het versterkt daarmee het OV-netwerk in de stad.
De elektrische bus rijdt acht keer per uur en maakt gebruik van de vrije (bus)strook. Daardoor duurt de rit slechts 23 minuten.
Met deze busverbinding wordt onder andere het Erasmus MC beter bereikbaar voor Zuid en Noord.
Overzichtelijke en veilig kruispunten
Om de buslijn te laten rijden zijn er aanpassingen noodzakelijk aan de Henegouwerlaan, de kruisingen van de ’s-Gravendijkwal met de 1e Middellandstraat en de kruising ’s-Gravendijkwal met de Rochussenstraat.
Denk daarbij aan het plaatsen van bushaltes en het maken van in- en uitvoegstroken voor de bus.
De werkzaamheden in de buitenruimte doen we zo efficiënt mogelijk. We pakken verschillende verbeteringen tegelijk aan.
Zo wordt tijdens het werk voor de bus ook het kruispunt van de ’s-Gravendijkwal met de Rochussenstraat overzichtelijker gemaakt voor fietsers en voetgangers.
En we verbeteren de veiligheid op het kruispunt ’s-Gravendijkwal met de 1e Middellandstraat. Dat is nodig.
Het kruispunt is wat we ‘een blackspot’ noemen: een locatie waar zes of meer letselongevallen in drie aaneengesloten jaren zijn gebeurd.
Dit kruispunt wordt meteen ook overzichtelijker voor fietsers en voetgangers, terwijl er ruimte blijft voor de tram, de bus en het autoverkeer.
Ruimte voor fietsers
Stopt het hier? Nee, in de toekomst gaan we voor het hele traject aan de slag om meer ruimte te geven aan fietsers.
Hoe dat precies gaat worden, dat is nog niet bekend. We gaan eerst in gesprek met Rotterdammers om erachter te komen waar behoefte aan is.
Allemaal om de verbinding tussen Noord en Zuid duurzamer, veiliger en aangenamer te maken.
Rotterdamse MobiliteitsAanpak
De HOV-busverbinding Maastunnel is onderdeel van de Rotterdamse MobiliteitsAanpak (RMA). Dit is een lange termijn aanpak om te werken aan een betere bereikbaarheid van een groeiende stad, waarin ook rekening wordt gehouden met grote uitdagingen zoals het klimaat en de schaarsere ruimte.
Om ervoor te zorgen dat Rotterdam ook in de toekomst bereikbaar, veilig en gezond blijft, is het belangrijk dat we anders kijken naar verkeer en vervoer in de stad. Met meer ruimte voor voetgangers en fietsers en goede OV-verbindingen voor iedereen.
Daarmee vermindert het aantal auto´s in de binnenstad en wordt de stad schoner, groener en veiliger.
Vragen
Heeft u vragen of opmerkingen? Dan kunt u een e-mail sturen naar hovmaastunnelso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.