HOV Maastunnel
Vanaf 8 april 2024 rijdt er een nieuwe en snelle busverbinding in Rotterdam, lijn 44. Deze bus pendelt via de Maastunnel, grotendeels over de vrije rijstrook, 6 keer per uur heen en weer tussen Noord en Zuid.
Nieuws
We merken dat de werkzaamheden aan de Maastunneltraverse veel hinder en overlast veroorzaken voor de omwonenden en weggebruikers.
Vooraf hebben we omwonenden geïnformeerd, de werkzaamheden met borden aangekondigd en berichten via social media en navigatie-apps gestuurd.
Ook proberen we het verkeer zo goed mogelijk om te leiden met zo min mogelijk hinder voor de leefomgeving en te allen tijde toegankelijkheid voor nood-en hulpdiensten.
Extra communicatie ingezet
Omdat we merken dat de impact op het verkeer erg groot is hebben we de maatregelen uitgebreid.
We hebben het verspreidingsgebied uitgebreid van de online berichten via Facebook, Instagram en navigatie-apps.
En we hebben op meer plekken in de stad borden geplaatst met de aankondiging en omleidingsroutes.
Zo hopen we dat reizigers al zo vroeg mogelijk zien dat er werkzaamheden zijn en daarop hun reis aanpassen.
Of voor een ander vervoersmiddel kiezen.
Klacht of kritiek
Heeft u een klacht of kritiek, dan proberen we zo snel mogelijk te reageren.
We staan u persoonlijk te woord per e-mail of telefoon.
We leggen u dan de gemaakte keuzes uit. We hopen dat een gesprek zorgt voor uw begrip en dat we kunnen helpen bij het verminderen van overlast.
U kunt ons bereiken via een e-mail aan hovmaastunnelso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Het werk gaat volgens planning. We verwachten op 29 maart klaar te zijn. Vanaf 8 april rijdt HOV-bus 44 de nieuwe route.
Kruising ’s Gravendijkwal - Rochussenstraat
Fase 1 van het werk op de kruising ’s Gravendijkwal met de Rochussenstraat is klaar.
De westzijde is klaargemaakt voor de komst van HOV-bus 44:
- een deel van de riolering is vervangen.
- de oversteek voor fietser en voetganger is veiliger gemaakt.
- de nieuwe halte Dijkzigt is klaar.
- de middenberm is versmald.
- de groenvakken zijn aangelegd.
Op de Oostzijde van de Rochussenstraat:
- is de nieuwe halte voor bus 32 aangelegd
- zijn extra groenvakken aangelegd
- is asfalt gelegd.
In het weekend van 2 en 3 maart zijn we begonnen met fase 2 van het project. Nu is de Oostzijde van de ’s Gravendijkwal aan de beurt:
- we maken de nieuwe halte voor HOV-bus 44
- er komt een nieuwe en veiligere oversteek voor fietsers en voetgangers
- er komen extra groenvakken.
We maken een nieuwe wandelverbinding aan de Zuidzijde van de Rochussenstraat tussen metrostation Dijkzigt en de nieuwe bushalte.
Hier komt een brede stoep en de looproute wordt met herkenbare tegels aangegeven.
Kruising ’s Gravendijkwal - 1e Middellandstraat
We zijn blij dat we u kunnen vertellen dat fase 1 en 2 met succes zijn afgerond.
Op donderdag 29 februari zijn we begonnen met fase 3 en die fase verloopt volgens planning.
In fase 1 en 2 hebben we gewerkt aan de oostzijde/centrumzijde van het kruispunt
In fase 3 en 4 werken we op de westzijde / delfshavenzijde van het kruispunt.
Tijdens fase 1 en 2 is er veel werk verzet:
- het asfalt is vernieuwd.
- een deel van het riool is vervangen
- de verkeerslichten zijn vernieuwd.
- een stuk ongebruikt spoor op de Henegouwerlaan is verwijderd
- de voorbereidingen zijn gemaakt voor de HOV-bushalte op de 's-Gravendijkwal.
Tijdens fase 3 en 4 wordt aan de westzijde het asfalt en de verkeerslichten vernieuwd en een stuk ongebruikt spoor op de Henegouwerlaan verwijderd. Daarnaast worden rijbanen versmald, waardoor ruimte ontstaat voor een fietspad, komen er aparte oversteekplaatsen en extra opstellingsruimte voor fietsers. Dit nieuwe kruispunt zorgt voor meer overzicht voor alle verkeersdeelnemers.
Kruising Henegouwerlaan – Weena – Beukelsdijk
Maandag 4 maart zijn we gestart met de werkzaamheden aan de kop van de Henegouwerlaan en Beukelsdijk.
Hier verdwijnt de bypass. En de nieuwe halte voor de HOV-bus 44 wordt gemaakt. Ook maken we hier ruimte voor extra groen.
Over ongeveer twee weken wordt de halte aan de kant van Weena gemaakt.
En komt de nieuwe doorsteek om HOV-bus 44 zo snel mogelijk van de parallelbaan op de hoofrijbaan te geleiden.
Om dit goed te laten gebeuren, plaatsen we een verkeerslicht om het autoverkeer te stoppen en plaatsen we een negenoog voor de bus.
Een negenoog is het verkeerslicht speciaal voor de bus.