De belangrijkste taak van de griffie is de gemeenteraad van Rotterdam in brede zin te ondersteunen. Op deze pagina vindt u meer informatie over de taken van de griffie en over de griffiemedewerkers.
In 2002 is het dualisme ingevoerd in de gemeentepolitiek. Vanaf dat moment maakten wethouders geen onderdeel meer uit van de gemeenteraad (zoals daarvoor in het monisme).
De raad en college staan in relatie tot elkaar zoals landelijk de Tweede Kamer en het kabinet. De burgemeester heeft een dubbele rol, hij is zowel de voorzitter van het college van burgemeester en wethouders als voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van het gemeentebestuur, hij stelt de kaders vast en controleert het college, het college voert het beleid uit. De gemeenteraad van de gemeente Rotterdam bestaat uit 45 raadsleden. Zij nemen samen beslissingen die door het college moeten worden uitgevoerd.
Wat is de griffie?
De griffie is de ambtelijke ondersteuning van deze gemeenteraad. Ze is opgericht door de gemeenteraad op 7 maart 2002 vanwege de invoering van het dualisme, om onafhankelijke ondersteuning te bieden aan alle raadsleden en aan de burgemeester in zijn rol van voorzitter van de raad. Er werd een griffier aangesteld die leiding geeft aan de griffiemedewerkers.
Wat doet de griffie?
De belangrijkste taak van de griffie is het adviseren en logistiek ondersteunen van de gemeenteraad en zijn raadscommissies. De griffiemedewerkers:
- zorgen ervoor dat vergaderingen van raadscommissies en de gemeenteraad in goede banen worden geleid;
- verzorgen de informatievoorziening (‘stukkenstroom’) van en naar raad en commissies;
- stellen de vergaderagenda’s samen;
- ondersteunen en adviseren de raadsvoorzitter (= de burgemeester) en de commissievoorzitters bij het uitoefenen van hun voorzitterschap;
- helpen raadsleden bij het formuleren van moties, amendementen, nota’s en initiatiefvoorstellen.
De griffiemedewerkers werken allemaal voor de gemeenteraad, maar wel elk met een eigen taak en aandachtsgebied. De commissiegriffiers en -secretarissen ondersteunen de vergaderingen van de raadscommissies. De raadscoördinator en secretarissen van de raad ondersteunen de vergaderingen van de gemeenteraad. Verder werken een aantal mensen in de staf: communicatiemedewerkers en -adviseurs, medewerkers en adviseurs die de bedrijfsvoering optimaal laten verlopen en medewerkers die de documentatie en informatievoorziening verzorgen.
Raadsgriffier a.i. Marcel van Dam
Raadsgriffier a.i. Marcel van Dam
Marcel van Dam is op 19 september 2019 geïnstalleerd als raadsgriffier a.i. van de Rotterdamse gemeenteraad.
De griffier is de eerste adviseur van de gemeenteraad van Rotterdam. Hij adviseert de burgemeester, raadsleden en het presidium (= fractievoorzitters van de gemeenteraad) zowel inhoudelijk als procedureel. De griffier zit in de raadzaal naast de voorzitter (= de burgemeester) en ondersteunt hem in zijn taak als voorzitter van de vergadering. De griffier geeft daarnaast leiding aan de griffie en vervult dus ook de rol van manager van de griffiemedewerkers.
Contact opnemen met de raadsgriffier?
Bel of mail naar de griffie: telefoon (010) 267 34 00, e-mail info@griffie.rotterdam.nl.
Griffiemedewerkers
Gemeenteraad | |
---|---|
Raadsgriffier a.i. | Marcel van Dam |
Assistent raadsgriffier | Audrey Buitenman |
Plaatsvervangend griffier en raadsadviseur | Arie de Bondt |
Woordvoerder gemeenteraad | Lindi Bor |
Secretaris van de raad | |
Yasemin Pala-Korkmaz |
Commissiegriffiers | |
---|---|
Commissie Energietransitie, Duurzaamheid, Economie en Mobiliteit | Wilco de Bel |
Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR) | Mark Jongsma |
Commissie Veiligheid en Bestuur | Léon van Koppen |
Commissie Majeure Projecten, Organisatie en Financiën (tweede plaatsvervangend griffier) | Vincent Lorijn |
Commissie Bouwen, Wonen en Buitenruimte | Lia van der Sar |
Commissie Zorg, Onderwijs, Cultuur en Sport | Arina de Waal |
Commissie Werkgelegenheid, Inkomen, Integratie, Schuldenaanpak en Armoedebestrijding | Rob Weststrate |
Commissiesecretarissen | |
---|---|
Commissie Majeure Projecten, Organisatie en Financiën | Natália Ferreira |
Commissie Zorg, Onderwijs, Cultuur en Sport | Anne van den Berg - Dekker |
Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR) | Bart van der Zeijden |
Commissie Veiligheid en Bestuur |
Jan Zuijdeweg |
Commissie Energietransitie, Duurzaamheid, Economie en Mobiliteit | Madhoe Binda |
Commissie Bouwen, Wonen en Buitenruimte |
Jan Zuijdeweg |
Commissie Werkgelegenheid, Inkomen, Integratie, Schuldenaanpak en Armoedebestrijding | Annelies Burger |
Informatievoorziening en dienstverlening | |
---|---|
Hoofd informatievoorziening en dienstverlening | Sandra Olislaegers |
Adviseur HR | Wil van den Berg |
Adviseurs communicatie en dienstverlening | Ton van Bree |
José van Kasteel | |
Communicatiemedewerker | Lindi Bor |
Coördinator burgerschap mbo 010 | Jessica Weerman |
Officemedewerker | Maura Nanlohy |
DIV-ers | Elif Demir-Pala |
Claudia McKoy-Dijk | |
Adviseur financiën | Mark Jongsma (ook commissiegriffier) |
Adviseur informatievoorziening | Frank Kurz-Pohlmann |
Contact met de griffie
De griffie is gehuisvest in het Stadhuis aan de Coolsingel 40 in Rotterdam. De griffie is bereikbaar onder telefoonnummer (010) 267 34 00 of per e-mail via info@griffie.rotterdam.nl.