'Trouble in Paradise' in de Kunsthal
Gepubliceerd op: 22-01-2019
Geprint op: 18-02-2019
https://www.rotterdam.nl/evenementen/trouble-in-paradise/
Spring naar het artikel
Foto: Rafaël Rozendaal

De Kunsthal presenteert een bijzondere selectie hedendaagse kunst uit de privécollectie van kunstverzamelaar Rattan Chadha.

De collectie van de oprichter van Mexx en hotelketen citizenM wordt voor het eerst aan een breed publiek gepresenteerd. In ‘Trouble in Paradise’ is een selectie van ruim zeventig werken - van schilderijen en sculpturen tot installaties en videokunst - van internationaal gerenommeerde kunstenaars te zien. Rattan Chadha kiest voor kunstwerken die reflecteren op het menselijk tekort, die reageren op de staat van de samenleving en engagement oproepen met de wereld. Van sex, drugs en rock ‘n roll tot diepe melancholie en abstractie. Kortom: 'Trouble in Paradise'.

Soul Searching

Een collectie opbouwen als kunstverzamelaar is een persoonlijk traject dat zich voortdurend ontwikkelt. De collectie van Rattan Chadha ontstaat in de jaren 80 met incidentele aankopen. Vanaf 2000 komt ze tot groei dankzij conservator Liesbeth Willems met wie hij kunstbeurzen, galeries en musea bezoekt. De kunstwerken in ‘Trouble in Paradise’ zijn gegroepeerd rond de thema’s Soul Searching, Delicious Confusion en Forever Young, die refereren aan de verschillende verzamelfasen van zijn kunstcollectie. In Soul Searching zijn schilderijen en sculpturen bij elkaar gebracht die de menselijke figuur belichten in combinatie met een zekere melancholie. De eerste aankoop in 2001 van ‘Portret van een vrouw’ (1941) van Francis Picabia is exemplarisch te noemen voor de verzameling. Dit schilderij is meer een portret van een emotie dan van een vrouw. Zo ook het werk ‘Sad Romy’ (2008) van Marlene Dumas, dat een intens verdrietig portret laat zien van de beroemde actrice Romy Schneider. Duidelijk wordt dat roem en succes niet altijd leiden tot geluk.

Delicious Confusion

In het tweede thema Delicious Confusion wordt de menselijke conditie anders weergegeven. De kunstwerken worden conceptueler, uitdagender en zijn gelaagder in betekenis en materiaal. Zowel op artistiek als maatschappelijk vlak roept deze kunst meer frictie op.

In het werk ‘Clous-Mannequins’ (2006) van Thomas Hirschhorn wordt de mode-industrie bekritiseerd. Met ordinaire materialen als plakband en spijkers laat Hirschhorn zien hoe mannequins gevangen zitten in een keurslijf. En in het ambachtelijke wandtapijt ‘The Walthamstow Tapestry’ (2009) van Grayson Perry is de menselijke levensloop van geboorte tot dood gevisualiseerd aan de hand van een aantal toonaangevende merken, uiteenlopend van IKEA en Marks&Spencer tot Tiffany’s en Louis Vuitton. Geïnspireerd door antieke batikstoffen uit Maleisië en Oost-Europese volkskunst, biedt dit omvangrijke werk een kleurrijke en complexe visuele reis door ons hedendaagse moderne consumptielandschap.

'Het is altijd het werk op de eerste plaats dat mij intrigeert. Ik koop een werk, geen naam.'

Rattan Chadha

Forever Young

Gaandeweg raakt Chadha meer geïnteresseerd in hoe kunstenaars nieuwe materialen en nieuwe media toepassen in hun werk. Hij kiest voor aanstormend talent, voor het avontuur en in het verlengde daarvan ook voor het risico. De collectie verlegt haar focus naar kunst van internationale kunstenaars die in uiteenlopende disciplines en materialen werken. Zoals de installatie ‘Random Fear (with mirrors)’, (2019) van Rafaël Rozendaal die het internet gebruikt als universum waar de perfect georganiseerde chaos heerst. Met kleuren, vormen en spiegels creëert Rozendaal een ‘site specific’ werk speciaal voor de tentoonstelling.

Meer informatie

Wanneer: 7 februari tot en met 26 mei
Waar: Kunsthal Rotterdam
Kosten: variabel
Kijk voor aanvullende informatie op de site van de Kunsthal.