Ga naar de hoofdinhoud

28 februari 2024

Algemeen

Leestijd: 3 min

Eerste hulp bij belasting- en parkeervragen

Sinds eind januari moeten Rotterdammers weer gemeentebelasting betalen. Bewoners die daar vragen over hebben, kunnen vanaf dinsdag 27 februari, terecht bij de belasting- en parkeerbalie in verschillende wijkhubs in de stad.

De belasting- en parkeerbalie is een inloopspreekuur in verschillende Rotterdamse Wijkhubs*. Bewoners kunnen er terecht met al hun vragen over belastingen en parkeren. Bijvoorbeeld vragen over de jaarlijkse belasting (aanslag gemeentelijke heffingen) of over parkeervergunningen of parkeerpassen voor bezoekers. Rotterdammers worden in de wijkhubs persoonlijk geholpen door deskundigen van de gemeente Rotterdam zoals Robinlee Soerotaroeno en Lali Butbaya.

Onnodig betalen

‘We gaan Rotterdammers juist ook helpen met aanvragen waar ze recht op hebben. Bijvoorbeeld een kwijtschelding voor de gemeentelijke belasting’, zegt Soerotaroeno. ‘Doen ze dit niet, dan betalen ze ze wellicht onnodig belasting en komen ze misschien in financiële problemen. Daarom is zo’n belastingbalie, met persoonlijk contact, erg belangrijk.’

Een medewerker van de gemeente helpt een Rotterdammer.
Foto: Arnoud Verhey

Fysieke hulp


Rotterdammers hebben altijd veel vragen over parkeren. Hoe vraagt u een parkeervergunning aan? Of een bezoekerspas, zodat uw visite minder parkeergeld hoeft te betalen? Niet elke Rotterdammer is digitaal vaardig, of spreekt de Nederlandse taal goed. ‘Het kan dan helpen om je vragen aan iemand aan een echte balie te kunnen stellen. Over het algemeen zijn dat ouderen.’


‘Maar’, zegt Soerotaroeno, ‘jongeren kunnen ook zeker baat hebben bij de belastingbalie. Bijvoorbeeld jongeren die bijvoorbeeld op kamers wonen. Zij krijgen ook te maken met belastingen. Sommigen weten niet dat ze in aanmerking komen voor een kwijtschelding. Of weten niet hoe ze dat kunnen regelen. Zij hoeven dan niet zelf te zoeken op het internet, maar worden geholpen door mij, Lali of een van onze collega’s.’

Butbaya sluit af: ‘We willen natuurlijk iedere Rotterdammer helpen die dat nodig heeft. We geven hen ook handvatten zodat ze in de toekomst hun zaken zelf kunnen regelen. Als dit niet mogelijk is, kunnen ze ons natuurlijk altijd weer om hulp vragen.’

Pilot

De belasting- en -parkeerbalie is een pilot en loopt van eind februari tot en met april 2024. Kort daarna wordt de pilot geëvalueerd. In mei neemt de gemeente een besluit over het vervolg.

* Bekijk de precieze locaties bij de Veel gestelde vragen hieronder.

Veelgestelde vragen

Waar komt de belasting- en parkeerbalie?

De belastingbalie is gevestigd inde volgende wijkhubs:

  • Zuid: Bloemhof, Pendrecht/Zuidwijk, Lombardijen
  • West: Delfshaven-Schiemond, Bospolder-Tussendijken, Oude Westen
  • Oost: Zevenkamp
  • Buitengebied: Hoogvliet, HvH

Kijk op Wijkhub | Rotterdam.nl. Link opent een externe pagina voor uw dichtstbijzijnde wijkhub.

Wanneer kan ik in een wijkhub terecht?

BloemhofDinsdag 27-2-2024
Zuidwijk/Pendrecht Donderdag 07-03-2024
Hoogvliet RotterdamDinsdag 12-3-2024
ZevenkampDinsdag 19-3-2024
Hoek van HollandWoensdag 27-3-2024
Bospolder-TussendijkenDinsdag 02-4-2024
Delfshaven-SchiemondDinsdag 09-4-2024
Oude WestenDinsdag 16-4-2024
LombardijenDinsdag 23-4-2024

Wat zijn de openingstijden?


U kunt tussen 10:00 uur en 14:00 uur een wijkhub binnenlopen. Een afspraak maken is niet nodig.

Met welke vragen kan ik er terecht


Rotterdammers kunnen met al hun vragen over belastingen en parkeren terecht. Hier een aantal voorbeelden:

Vragen over belastingen

  • Hoe kan ik de belasting betalen? 
  • Ik kan het hele bedrag niet in 1 keer betalen. Kan ik hulp krijgen?
  • Hoe kan ik kwijtschelding aanvragen?
  • Hoe kan ik in delen betalen? 
  • Hoe kan ik automatische incasso instellen?
  • Ik ben het er niet mee eens. Hoe kan ik bezwaar maken?

Vragen over parkeren

  • Kan ik een (tijdelijke) parkeervergunning krijgen?
  • Hoe vraag ik een parkeervergunning aan?
  • Ik krijg veel bezoek. Hoe vraag ik een bezoekerspas aan?
  • Kan ik een mantelzorgpas krijgen? 
  • Ik heb een nieuwe auto. Wat moet ik nu doen?

Staat de vraag er niet bij? Dan kunnen Rotterdammers alsnog binnenlopen. Als de medewerker het antwoord niet heeft, bellen ze een collega die dat wel heeft.