Rotterdammers komen elke dag in contact met de gemeente. Wij vinden het belangrijk dat u goed geholpen wordt. Daarom vragen wij u wat u van de dienstverlening vindt. En meten we zelf ook of we het goed doen.
Bekijk hieronder de scores tot en met september 2020.
U kunt op telefoonnummer 14 010 vragen stellen en iets melden. Wij krijgen gemiddeld elk jaar 1,3 miljoen telefoontjes. Onze medewerkers proberen uw vraag direct te beantwoorden. Lukt dat niet? Dan brengen zij u zo snel mogelijk in contact met een medewerker die u wel kan helpen.
Servicenorm: terugbellen
Kunnen wij u niet direct antwoord geven? Dan bellen wij u de volgende werkdag voor 17.00 uur.
Score: het lukt ons bij 68 procent van de telefoontjes om op tijd terug te bellen.
Toelichting: Door de coronacrisis krijgen wij heel veel telefonische vragen binnen. We proberen u zo snel mogelijk antwoord te geven, maar het lukt vanwege de drukte helaas niet altijd om dat de volgende werkdag voor 17.00 te doen.
Op onze website staat veel informatie over wat de gemeente voor u doet, hoe u bepaalde zaken regelt of hoe u contact met ons kunt opnemen. U vindt ons ook op sociale media: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Vimeo en LinkedIn. Zo kunt u ons laatste nieuws volgen en gemakkelijk vragen stellen.
Servicenorm: online producten
U kunt steeds meer zaken online bij ons regelen.
Score: 78 procent van al onze producten wordt digitaal aangeboden
Toelichting: U kunt steeds meer via onze website regelen, maar niet alles. Voor bijvoorbeeld een nieuw paspoort of rijbewijs moet u nog steeds bij ons langskomen.
Voor een aantal producten en diensten van de gemeente moet u langskomen bij één van onze stadswinkels. Bijvoorbeeld als u een paspoort of rijbewijs wilt aanvragen, de geboorte van uw kind wilt aangeven of een akte of uittreksel wilt aanvragen. Er zijn 7 stadswinkels: Centrum, Feijenoord, Hoek van Holland, Hoogvliet, IJsselmonde, Prins Alexander en Rozenburg.
Servicenorm: afspraak maken
U kunt een afspraak maken in één van onze locaties.
Hoek van Holland, Rozenburg en Hoogvliet: als u via de telefoon of de computer een afspraak maakt, kunt u binnen vijf werkdagen langskomen.
Score: in 92 procent van de gevallen kunt u binnen vijf werkdagen langskomen op deze locaties.
Centrum, IJsselmonde, Prins-Alexander en Feijenoord: als u via de telefoon of de computer een afspraak maakt, kunt u binnen vijf werkdagen bij één van deze locaties langskomen.
Score: in 82 procent van de gevallen kunt u binnen vijf werkdagen langskomen op deze locaties.
Toelichting
Door de coronamaatregelen zijn de openingstijden van de stadswinkels aangepast. Hierdoor kan de dienstverlening aan de balie niet plaatsvinden zoals u van ons gewend bent. We bieden nu zoveel als mogelijk onze dienstverlening op andere manieren aan, zoals digitaal en via de telefoon.
U kunt uw meldingen, vragen en klachten aan ons doorgeven via de website, 14 010 of sociale media. U kunt ons ook een brief sturen. De meldingen kunnen over van alles gaan, bijvoorbeeld het ophalen van afval of overlast in de straat. Meldingen over bijvoorbeeld kapotte lantaarnpalen of losliggende straatstenen horen hier niet bij. Als wij uw melding, vraag of klacht binnenkrijgen, kijken we welke afdeling deze het beste kan behandelen en proberen we u zo snel mogelijk een reactie te geven.
Meer informatie
Mocht gemeente Rotterdam niet hebben voldaan aan de genoemde servicenormen, dan kunt u dit online melden.