Spring naar het artikel

Bij het Ingenieursbureau werken vakkundige en enthousiaste mensen aan uitdagende projecten in Rotterdam. Vernieuwing, experiment en daadkracht zit in ons DNA en dat werkt door in de slagvaardige Rotterdamse aanpak.

De ambities van onze opdrachtgevers vertalen we in concrete resultaten. Dan doen we graag samen met marktpartijen om tot een zo goed mogelijk resultaat voor de bewoners en ondernemers van de stad te komen. We hebben veel kennis en ervaring in huis rond infrastructuur, civiele techniek en milieu.

In Rotterdam werken we aan een groene, gezonde en toekomstbestendige stad. We zorgen dat de basis op orde blijft en we experimenteren en vernieuwen, pakken kansen voor economische groei. Zo wordt de stad steeds aantrekkelijker, voor bewoners, toeristen en bedrijven. De basis van onze innovatiekracht ligt in de samenwerking met marktpartijen en kennisinstellingen. Een mooi voorbeeld hiervan is Aqua Dock, waar marktpartijen en kennisinstellingen nieuwe technieken testen voor drijvend bouwen. Want bouwen op water kan een oplossing zijn voor het ruimtegebrek in Rotterdam. Aqua Dock is de springplank voor de vernieuwing van de Rotterdamse Stadshavens. De eerste resultaten zijn al te zien, zoals het drijvende eiland in het Buizengat.

Met Lab op straat (Marconistraat) biedt de gemeente Rotterdam (Stadsbeheer en het ingenieursbureau) een proeftuin aan marktpartijen die innovatie ideeën voor de buitenruimte willen testen. Denk bijvoorbeeld aan straatstenen die CO2 opnemen, een windmolen in de vorm van een boom en een rioolput die regenwater zuivert. En dat in een straat waar het dagelijkse verkeer over de innovaties rijdt en loopt.

Bruggen vervangen? In Rotterdam doen we dat slim en duurzaam. Dit gebeurt met innovatieve materialen: niet alleen vezelversterkte kunststof, maar ook hogesterktebeton. Zo is de slanke brug over de Exercitiesingel 20 meter lang, 1,9 meter breed en toch maar 25 centimeter 'dik'. Dat kan omdat de brug – inclusief de leuningen – bestaat uit composiet: vezelversterkte kunststof.

Wist u dat het riool een bron is van gratis energie? Bij het voormalig stoomgemaal Wolphaertsbocht loopt een bijzonder proefproject.

Warmte uit het riool wordt gebruikt voor het sneeuwvrij houden van het wegdek. De resultaten zijn veelbelovend.
Rioolwater heeft in de winter een gemiddelde temperatuur van 12 graden. Bij het gemaal Wolphaertsbocht gebruiken we die warmte om een deel van het parkeerterrein ijsvrij te houden. Het ingenieursbureau gemeente Rotterdam heeft in het asfalt een soort vloerverwarming ingebouwd. Een warmtewisselaar onttrekt warmte aan het rioolwater en verwarmt daarmee het water in het verwarmingssysteem. De techniek lijkt veel op die van een gewone cv-ketel.

Vorstvrij

Tijdens een vorstperiode moet de gemeente volop strooien in de stad om de wegen en fietspaden begaanbaar te houden. Ondanks het gure winterweer van de afgelopen dagen bleek dat op het parkeerterrein van het gemaal Wolphaertsbocht niet nodig. ‘Dankzij de vloerverwarming bleef de temperatuur van het wegdek steeds een paar graden boven nul’, vertelt Nick van Ham, projectleider bij het ingenieursbureau gemeente Rotterdam.

‘Sneeuw en ijs hadden dankzij de vloerverwarming geen kans.’

Nick van Ham

Milieuvriendelijk

Riothermie, een ander woord voor benutting van warmte uit rioolwater, lijkt dus geschikt om in de toekomst een rol te spelen in de gladheidsbestrijding. Het is milieuvriendelijker dan strooien. Minder strooiwagens op de weg betekent bovendien een betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

Ook koelen

Bijzonder is dat het systeem ook in de zomer gebruikt kan worden. Niet om te verwarmen, maar juist om het wegdek te koelen. Van Ham: ‘Asfalt kan in de zomerzon hoge temperaturen bereiken, met spoorvorming en veroudering van het wegdek tot gevolg. Rioolwater heeft in de zomer een temperatuur van ongeveer 22 graden. Dat is koud genoeg om het asfalt te koelen tot een aanvaardbare temperatuur.’

Meer resultaten

De warmtewisselaar levert bovendien meer warmte dan nodig is voor het vorstvrij maken van het wegdek. Daarom onderzoekt de gemeente of riothermie ook bruikbaar is om het gebouw van het gemaal Wolphaertsbocht te verwarmen. De volledige resultaten van de proef worden in 2018 verwacht.

Meer informatie

Het Ingenieursbureau werkt aan veel mooie projecten in de stad, te veel om op te noemen.

Ingenieursbureau, gemeente Rotterdam
Postbus 6575
3002 AN Rotterdam

Bezoekadres:
Wilhelminakade 179
3072 AP Rotterdam

Telefoon: (010) 489 45 30
E-mail: ingenieursbureauso@rotterdam.nl
Volg het Ingenieursbureau op Twitter.