Spring naar het artikel

In 2016 is de gemeente gestart met het bij elkaar brengen van de gemeentelijke dienstverlening op veertien nieuwe publiekslocaties.

De gemeentelijke dienstverlening is nu nog verdeeld over veel locaties door de hele stad. Om Rotterdammers beter van dienst te zijn brengt de gemeente de verschillende soorten dienstverlening bij elkaar op veertien locaties, waaronder Stadswinkel Centrum.

  • Vanaf 14 mei is de publiekslocatie geopend voor producten en diensten van de stadswinkel
  • vanaf 28 mei voor Vraagwijzer
  • vanaf 11 juni voor het Jongerenloket
  • vanaf 2 juli voor vragen over werk.

In januari 2017 is de eerste publiekslocatie geopend in IJsselmonde. Later volgden Hoogvliet, Prins Alexander, Overschie, Kralingen-Crooswijk en Feijenoord.

Veel gestelde vragen over stadswinkel centrum en nieuwe publiekslocaties

Stadswinkel centrum gaat verbouwen. Hier komt een gemeentelijke locatie waar straks verschillende balies te vinden zijn: Jongerenloket, Werk&Inkomen, Zorg&Welzijn (waaronder Vraagwijzer en wijkteams ), gemeentelijke belastingen en burgerzaken (stadswinkel).

De stadswinkel wordt verbouwd tot een nieuwe publiekslocatie. Naast deze verbouwing wordt er ook gerenoveerd. Het pand is een monumentaal gebouw, waardoor de werkzaamheden langer duren. Het pand openlaten geeft teveel overlast voor zowel bezoekers als medewerkers.

Langskomen zonder afspraak kan in alle andere stadswinkels van de gemeente. Welke dat zijn leest u op de pagina Stadswinkels.
Als u een afspraak maakt via Mijn Loket of 14010 dan kunt u ook een afspraak maken in het centrum van de stad. De gemeente heeft namelijk een tijdelijke locatie aan de Hartmansstraat 15 ingericht. Hier is het niet mogelijk om langs te komen zonder een afspraak. Het is wel mogelijk om op andere locatie langs te komen zonder een afspraak te maken.

Voor hulp en informatie moet u een afspraak maken. U kunt een afspraak maken via Mijn Loket of telefonisch via 14010. Als u alleen wilt betalen kan dat zonder afspraak tot en met 9 maart op de Coolsingel 40, vanaf 13 maart op de Hartmansstraat. Voor betalingen kunt u tegenwoordig ook terecht in de locatie IJsselmonde, Herenwaard 23.

U kunt zonder een afspraak te maken langskomen op de volgende adressen:
Maandag t/m vrijdag van 09.00 – 13.00 uur: Oostzeedijk 276.
Dinsdag en vrijdag van 09.00 – 12.00 uur: in De Nieuwe Gaffel, Gaffelstraat 61
Dinsdag van 09.00 tot 12.00 uur: Wijkgebouw Stadsdriehoek, Kipstraat 37. 

Daarnaast werkt Vraagwijzer Centrum op afspraak op de Westblaak 122 op woensdag- en vrijdagmiddag van 13:00 – 17:00, en op maandag in De Nieuwe Gaffel van 13.00 – 17.00 uur. Er is altijd wel een vraagwijzer in de buurt. Kijk op de Vraagwijzer of de Zorgkaart Rotterdam

De langere wachttijden zijn van toepassing als u langskomt zonder een afspraak te maken. Door de verbouwing en sluiting van stadswinkel centrum, krijgen andere stadswinkels het drukker. Als u een afspraak maakt dan is de wachttijd maximaal 10 minuten. Voor een aantal producten is het helemaal niet nodig om naar de stadswinkel te komen. Kijk op Mijn Loket voor online zaken regelen.

U kunt overal in de stad terecht voor het aanvragen van een product of dienst. Daarnaast is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Er wordt altijd rekening gehouden met de reistijd. Binnen 30 minuten kunt u op een van de kantoren aanwezig zijn.

Kunt u de stadswinkels door medische redenen niet bezoeken? De gemeente komt dan bij u langs. Maak telefonisch een afspraak voor een huisbezoek via 14 010.

Enkele jaren geleden waren er meer dan 100 loketten waar de Rotterdammer terecht kon. Dat leverde soms vervelende situaties op omdat iemand dan op meerdere plekken moest zijn. De afgelopen jaren zijn we dit aan het terugbrengen naar 14 plekken in de stad.

In 2018 heeft de gemeente 14 publiekslocaties waar de volgende balies te vinden zijn:

  1. Centrum: burgerzaken, belastingen, werk&inkomen, jongerenloket, zorg&welzijn  (o.a. Vraagwijzer)
  2. IJsselmonde: burgerzaken, belastingen, werk&inkomen, zorg&welzijn
  3. Prins Alexander: burgerzaken, zorg&welzijn
  4. Feijenoord: burgerzaken, zorg&welzijn
  5. Hoek van Holland: burgerzaken, zorg&welzijn
  6. Hoogvliet: burgerzaken, zorg&welzijn
  7. Rozenburg: burgerzaken, zorg&welzijn
  8. Kralingen-Crooswijk: zorg&welzijn
  9. Hillegersberg-Schiebroek: zorg&welzijn
  10. Pernis: zorg&welzijn
  11. Charlois: zorg&welzijn
  12. Noord: zorg&welzijn
  13. Overschie: zorg&welzijn
  14. Delfshaven: zorg&welzijn
     

We openen 14 vernieuwde locaties. U vindt ze zoveel mogelijk op bestaande locaties. Ze zijn onder andere geselecteerd op bereikbaarheid. Zo zorgen we dat iedere Rotterdammer gebruik kan maken van gemeentelijke dienstverlening op redelijke reisafstand. Alle locaties zijn voor alle Rotterdammers: het maakt niet uit waar je in de stad woont. De vernieuwde locaties moeten voor iedere Rotterdammer goed bereikbaar zijn. Daarnaast wilden we zoveel mogelijk de huidige locaties blijven gebruiken. Zo zorgen we voor een goede verdeling over de stad.