Dienstverlening tijdens de coronacrisis
Gepubliceerd op: 30-03-2020
Geprint op: 10-07-2020
https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/dienstverlening-coronacrisis/
Spring naar het artikel

De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben ook gevolgen voor de dienstverlening van de gemeente Rotterdam. Op deze pagina vindt u alle wijzigingen bij elkaar.

We ontmoeten u zoveel mogelijk digitaal en telefonisch. Regel daarom uw zaken met ons via Rotterdam.nl of bel ons via telefoonnummer 14010. Is dat voor u niet mogelijk en wilt u langskomen? Maakt u dan digitaal een afspraak via Mijn Loket of via ons telefoonnummer 14010. Zo kunnen wij zorgen dat er niet te veel mensen tegelijk in onze publiekslocaties zijn. Uiteraard hebben we daar ook de nodige maatregelen genomen om voldoende afstand te houden van elkaar. 

Heeft u gezondheidsklachten, zoals hoesten, keelpijn, neusverkoudheid of koorts? Stel dan uw bezoek uit. Kunt u niet naar uw afspraak? Annuleer uw afspraak via Mijn Loket of bel 14 010.

Kom zeker niet langs als u gezondheidsklachten hebt die kunnen duiden op besmetting met het virus. Maak zo veel mogelijk gebruik van onze digitale dienstverlening via de website.

Zo veel mogelijk digitaal of bel 14 010

Om u en onze medewerkers zo veel mogelijk te beschermen kunt u alleen nog bij onze balies van burgerzaken in de stadswinkels langskomen als het echt noodzakelijk is, zoals bij het aanvragen van een paspoort of aangifte doen.

Voor producten van burgerzaken in de stadswinkels moet u nu altijd een afspraak maken. Veel producten kunt u digitaal vanuit huis regelen. Als dit niet lukt, neemt u dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 010.
Wij helpen u dan telefonisch. Lukt dat ook niet, dan kunt u uiteraard langskomen. Als u aan de balie langs komt, houdt u dan aan de richtlijnen.

Heeft u gezondheidsklachten, zoals hoesten, keelpijn, neusverkoudheid of koorts? Stel dan uw bezoek uit. Kunt u niet naar uw afspraak? Annuleer uw afspraak via Mijn Loket of bel 14 010.

Aangepaste openingstijden

De openings- en sluitingstijden van de stadswinkels zijn vanaf 23 maart aangepast:

Rotterdammers die de komende tijd op bezoek willen gaan bij een van de veertien VraagWijzers (voor dienstverlening op het gebied van zorg en welzijn) kunnen dat blijven doen. Alleen als dit echt nodig is. Vanaf maandag 23 maart kan dat op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur, zonder afspraak.

Locaties Werk en inkomen: vanaf maandag 23 maart zijn de locaties open van 9.00 tot 17.00 uur (u kunt hier zonder afspraak terecht). De openingstijden van de publiekslocaties van Werk en inkomen zijn vanwege het coronavirus enigszins ingekort.

Het Jongerenloket blijft open, maar past de dienstverlening aan. Dit betekent dat de medewerkers van het Jongerenloket je zo veel mogelijk via telefoon, beeldgesprekken en per mail zullen spreken en helpen. Heb je gezondheidsklachten, zoals hoesten, keelpijn, neusverkoudheid of koorts? Stel dan je bezoek uit.

Kijk op de pagina Jongerenloket welke situatie voor jou van toepassing is.

Personen met een urgente hulpvraag worden bezocht.

Acute financiële problemen

Heeft u acute financiële problemen? Mogelijk kan de gemeente u helpen.

We zoeken graag samen met u naar een oplossing. U kunt hiervoor terecht bij de VraagWijzer.

U kunt bij ons terecht voor een bijstandsuitkering. Wij vragen u om telefonisch of per e-mail contact met ons op te nemen. Is bellen of e-mailen niet mogelijk dan kunt u langskomen tussen 9.00 en 16.30 uur op locatie Centrum of IJsselmonde.

Gratis parkeervergunning voor zorgverleners

Medewerkers van de Rotterdamse ziekenhuizen, apotheken, verzorgings- en verpleeghuizen, huisartsenpraktijken en de GGD kunnen een gratis parkeervergunning aanvragen.

Hulp aan ondernemers

Als u ondernemer of zzp’er bent en u heeft door de coronacrisis geen geld voor uw levensonderhoud, dan kunt u de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) van de Rijksoverheid aanvragen. De gemeente Rotterdam voert deze regeling voor Rotterdam en meerdere regiogemeenten uit. U kunt in aanmerking komen voor tijdelijke inkomensondersteuning en/of een lening voor bedrijfskapitaal.

Meer informatie vindt u op de pagina Tozo. Bent u ondernemer en heeft u vragen? Kijk dan op de website Ondernemen010.nl.

Afval, grofvuil en kringloopwinkels

De gemeente blijft het afval ophalen, de milieuparken blijven open, de straten houden we schoon door te werken daar waar het nodig is en met kleinere teams. Het afhandelen van meldingen over afval rondom de containers en op straat kan wat langer duren. Stadsbeheer neemt beperkte preventieve maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Bedankt voor ieders begrip en medewerking. Bekijk hieronder de wijzigingen.

Stadsbeheer blijft het afval ophalen en rijdt extra ritten.

Tips:

  • Help onze vuilnismannen en -vrouwen door het afval goed te scheiden, waardoor u gebruik maakt van de verschillende afvalcontainers. Gebruik de papier-, glas- en textielcontainers. Kartonnen dozen maakt u kleiner en plat zodat de papiercontainers minder snel vol raken.
  • Is de container vol? Wacht dan even tot die geleegd is of loop naar de volgende container.

Er is nog steeds veel grofvuil, omdat mensen opruimen nu ze meer thuis zijn. Momenteel kunt u het beste uw grofvuil naar een milieupark brengen. Het is iets drukker bij de milieuparken, maar een stuk rustiger dan de afgelopen weken. Lukt het niet uw grofvuil weg te brengen, dan kunt u het op laten halen. Let op: de wachttijd voor het ophalen van grofvuil is langer dan u van ons gewend bent.

Houd rekening met onderstaande maatregelen en tips:

  • De Rotterdamse milieuparken zijn alleen toegankelijk voor inwoners van Rotterdam. Hier wordt extra op gecontroleerd.
  • Ook op de milieuparken houden we minimaal 1,5 meter van elkaar.
  • Kom zoveel mogelijk alleen, behalve als u echt zware spullen heeft die u niet alleen kunt tillen.
  • Kom alleen naar het milieupark als het echt nodig is. Heeft u bijvoorbeeld alleen een blik verf, houd dat dan liever nog even thuis.
  • Huishoudelijk restafval (vuilniszakken) kunt u op het milieupark niet kwijt
  • Sorteer thuis vast uw afval. De belangrijkste afvalstromen zijn: hout, tuinafval, kunststof en puin (beton of stenen). Zo kunt u op het milieupark snel uw afval in de juiste containers gooien en wordt de wachttijd korter.

Stadsbeheer volgt de richtlijnen van het RIVM. Voor actueel nieuws en updates kunt u de website van het RIVM in de gaten houden.

Extra controle bij het milieupark

Bij het betreden van het milieupark wordt om een identiteitsbewijs gevraagd (neemt u deze dus mee, zonder ID wordt u geen toegang verleend!). Aan de hand van uw BSN nummer controleren wij uw postcode. Wij waarborgen hierbij uiteraard uw privacy, uw gegevens worden niet opgeslagen en bewaard.

De Piekfijn/Het Goed kringloopwinkel aan de Aluminiumstraat 6 (Prins Alexander) is momenteel gesloten. Dit komt omdat er nu minder medewerkers werken. U kunt wel terecht bij de andere drie kringloopwinkels in Rotterdam: Mariniersweg 255 (Rotterdam-Centrum), Wolphaertsbocht 246 (Charlois) en Middenbaan 218 (Hoogvliet).

De openingstijden van de drie geopende kringloopwinkels zijn aangepast. Kijk op de pagina Kringloopwinkel bij locaties voor de openingstijden per winkel.

Oud textiel kan gewoon nog in de speciale textielcontainers gegooid worden. De containers worden geleegd, het textiel wordt nog steeds gesorteerd en verwerkt.

Bruiloften, begrafenissen en crematies

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen heeft ook effect op huwelijken en uitvaarten.

Het Stadhuis blijft als huwelijkslocatie open. Geplande huwelijken gaan door. Wel zijn er maatregelen van kracht voor uw veiligheid en de veiligheid van onze medewerkers.
Vanaf 25 mei mogen er gelukkig weer gasten aanwezig zijn bij de huwelijksceremonies in het stadhuis en op de externe locaties. Vanwege de grootte van de trouwkamers in het stadhuis kan het aantal personen verschillen per huwelijk. Bekijk het schema.

Geen stadsgetuigen meer

Het is niet meer mogelijk om gebruik te maken van stadsgetuigen bij uw huwelijk. Dat betekent dat u zelf uw getuigen kiest en meeneemt.

Verzetten of wijzigen van uw huwelijk

We begrijpen dat uw huwelijk er door deze maatregelen heel anders uit kan zien dan u voor ogen had. Om u en onze medewerkers te beschermen moeten wij helaas deze maatregelen nemen. Wilt u daarom de datum van uw huwelijk verzetten of wilt u uw huwelijk annuleren? Stuur dan een e-mail naar kcc2@rotterdam.nl. Vermeld in uw mail duidelijk de namen van u en uw aanstaande en de oorspronkelijke datum van uw huwelijk. Voeg ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs toe aan de mail. Wij nemen daarna zo snel mogelijk contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Coulanceregeling begraven en cremeren stopt per 1 juli

Per 1 juli versoepelen veel coronamaatregelen. De versoepelingen geven meer ruimte om tijdens een uitvaart op een passende wijze afscheid te nemen. Daarom stopt de coulanceregeling begraven en cremeren op 1 juli.

Vanaf 1 juli versoepelen veel coronamaatregelen. Dat betekent dat er weer meer dan dertig mensen bij een uitvaart aanwezig kunnen zijn. Ook catering is op de meeste Rotterdamse begraafplaatsen weer mogelijk. Een belangrijke voorwaarde blijft dat er altijd 1,5 meter afstand tot elkaar wordt bewaard. Deze regel zorgt ervoor dat de omvang van de ruimte leidend is voor het maximaal aantal toegestane personen in aula’s en koffiekamers.

Met het stopzetten van de regeling vervalt de 25 procent korting op de kosten van een begrafenis of crematie op één van de gemeentelijke begraafplaatsen of het crematorium alsook de mogelijkheid om bij de aankoop van een graf voor onbepaalde tijd het tarief binnen tien jaar renteloos af te kunnen lossen.

Bij uitvaarten van personen die voor 1 juli overlijden - en waarbij de uitvaart in aanmerking komt voor de coulancekorting - maar waarvan de uitvaart na 1 juli plaatsvindt, wordt de korting nog doorgevoerd.

Overig

Al deze maatregelen hebben ook effect op andere plekken en gelegenheden waar normaal gesproken veel mensen bij elkaar komen.

Er waren een aantal weken geen gemeenteraadsvergaderingen en commissievergaderingen. Op woensdag 8 april en donderdag 9 april gaan de commissievergaderingen weer van start. De eerste gemeenteraadsvergadering is weer op donderdag 23 april. Alle vergaderingen vinden op afstand plaats (dus digitaal) en worden op het raadsinformatiesysteem uitgezonden.

Vergaderingen van gebiedscommissies, wijkraden en wijkcomité worden uitgesteld tot en met 19 mei. Dit om het ‘verplichte’ sociale contact te minimaliseren en het risico tot besmetting voor eventuele risicogroepen te verminderen. Wij vragen daarvoor uw begrip.

Met ingang van zaterdag 9 mei is er een verruiming van de maatregelen voor recreatievoorzieningen. Kijk voor meer informatie op pagina Verruiming recreatievoorzieningen en Recreatieoord en camping Hoek van Holland.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de speciale pagina over corona.

\