Vraagwijzer
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 28-09-2022
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/vraagwijzer/
Ga naar de hoofdinhoud

Heeft u vragen over bijvoorbeeld administratie, opvoeding, juridische kwesties, uw gezondheid of geld? Dan kunt u terecht bij de Vraagwijzer, een gratis loket van de gemeente Rotterdam.

Via telefoonnummer 14 010 komt u in contact met de Vraagwijzer bij u in de buurt. Een medewerker neemt graag de tijd voor u aan de telefoon. Als het kan meteen, en anders plannen we een afspraak. Hoe u de Vraagwijzer nog meer kan bereiken, staat hieronder.

Telefonisch

Icoon van een telefoon

U kunt de Vraagwijzer telefonisch bereiken via 14 010 of als u een buitenlands abonnement/provider heeft via +31 10 267 16 25.

Digitaal

U kunt ook het digitale contactformulier invullen.

Langskomen

icoon open deur en afstand houden

Heeft u geen klachten die met het coronavirus te maken kunnen hebben? En een dringende vraag die u aan de balie moet stellen? Dan bent u welkom van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur.

De balies van de Vraagwijzers in Rotterdam zijn geopend. Maar stel uw bezoek uit bij hoesten, keelpijn, neusverkoudheid of koorts!

Meer informatie over contact met de Vraagwijzer

  1. Via het telefoonnummer 14 010 kunt u een vraag stellen of een afspraak maken voor een gesprek van een half uur met een medewerker van de Vraagwijzer. 14 010 is bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur op weekdagen en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur
  2. Via internet kunt u 24 uur per dag een vraag stellen of een afspraak maken voor een gesprek van een half uur met een medewerker van de Vraagwijzer.
  3. U kunt langskomen bij de balie van de Vraagwijzer bij u in de buurt voor een vraag of een gesprek met een medewerker, tussen 9.00 en 12.00 uur op weekdagen.

Werkwijze van de Vraagwijzer

Medewerkers van de Vraagwijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst de Vraagwijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam, de Kredietbank of een hulpverlener van een zorgorganisatie.

Kijk op de kaart hieronder voor de adressen en openingstijden (klik op een Vraagwijzer in uw gebied). Onderaan deze pagina vindt u ook een lijst met Vraagwijzers per gebied.

Ziet u de kaart niet meteen? Klik dan op 'accepteer cookies'.

Veelgestelde vragen

De Vraagwijzer is een loket waar u langs kunt voor informatie en advies. Er zijn veertien Vraagwijzers verdeeld over de stad.

De Vraagwijzer is er voor alle Rotterdammers met een vraag over bijvoorbeeld zorg, geld, wonen, vervoer of juridische zaken.

U kunt vragen stellen over bijvoorbeeld:

  • zorg of hulp, bijvoorbeeld: vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • geldproblemen, bijvoorbeeld: een cursus of hulp van de Kredietbank Rotterdam
  • wonen, bijvoorbeeld: een woningaanpassing om zelfstandig te kunnen blijven wonen
  • juridische zaken, bijvoorbeeld: het schrijven van een bezwaarschrift of het aanvragen van toeslagen
  • vervoer, bijvoorbeeld over Trevvel of over de wijkbus
  • vrijwilligerswerk of een activiteit in uw wijk

U hoeft niets mee te nemen. Medewerkers van de Vraagwijzer kunnen u wel beter helpen als u de volgende dingen meeneemt:

  • uw paspoort of ID-kaart
  • documenten die met uw vraag te maken hebben, bijvoorbeeld brieven.

U kunt tijdens de spreekuren langskomen bij de Vraagwijzer bij u in de buurt. U kunt ook online een afspraak maken of via het telefoonnummer 14 010.

Bij de Vraagwijzer werken medewerkers die u informatie en advies kunnen geven. Er werken Vraagwijzerconsulenten en Sociaal Raadslieden.

Een medewerker van de Vraagwijzer zoekt samen met u naar oplossingen voor uw probleem of vraag. Is het nodig, dan verwijst de medewerker u door naar het wijkteam, de Kredietbank of de Sociaal Raadslieden.

Geldzorgen

Als u zorgen over geld heeft, kijk dan op de pagina Geldzorgen. Samen met u zoeken we naar een oplossing.