U verhuist binnen of naar Rotterdam. Geef maximaal 4 weken voor de verhuisdatum uw nieuwe adres door. Of binnen 5 dagen na de verhuisdatum.
Verhuist u vanuit Rotterdam naar een andere gemeente? Dan geeft u aan de nieuwe gemeente uw verhuizing door.
Belangrijk: In sommige wijken heeft u een huisvestingsvergunning (HVV) nodig. Doe eerst de postcodecheck om te kijken of uw nieuwe woning in een wijk ligt waarvoor een huisvestingsvergunning nodig is. Als u een huisvestingsvergunning nodig heeft, dan vraagt u deze aan op de pagina Verhuizen naar gebied met huisvestingsvergunning. U geeft bij de aanvraag van de vergunning gelijk uw verhuizing door.
Geef online uw verhuizing door via de knop 'verhuizing doorgeven'. Log in met uw DigiD. Kijk eerst welke documenten u moet meesturen.
Gaat u een woning huren? Als huurder heeft u recht op een goed onderhouden woning voor een eerlijke prijs. Controleer of u een redelijke huurprijs betaalt op de website Weet Wat je Huurt.
Verhuist u naar een woning binnen een betaald parkeergebied? Vraag dan een tijdelijke parkeervergunning aan voor de tijd dat uw verhuizing wordt verwerkt.
Het doorgeven van uw verhuizing is gratis.
U heeft waarschijnlijk aanvullende documenten nodig. Kijk in de tabel welke documenten op uw woonsituatie van toepassing zijn. U voegt de documenten bij uw online verhuisaangifte of bij uw aangifte per post.
Belangrijk: u levert alle documenten volledig ingevuld en ondertekend aan.
Uw nieuwe woonsituatie | Deze documenten heeft u nodig |
---|---|
Zelfstandig als huurder | Een huurcontract of een verhuurdersverklaring* |
Zelfstandig als eigenaar en nog niet ingeschreven in het Kadaster | Een kopie van de akte van levering toe óf een kopie van het bewijs van eigendom. Beide documenten moeten zijn ondertekend door de notaris. |
Inwonend bij de hoofdbewoner als huurder |
Een verklaring van inwoning* |
Inwonend bij de hoofdbewoner als eigenaar |
Een verklaring van inwoning* |
Kamerbewoning |
Een huurcontract of een verhuurdersverklaring* |
* Een huurcontract of verhuurdersverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
* Het contract of de verklaring moet ingevuld zijn door de eigenaar en beheerder.
* Gaat u inwonen bij uw gehuwde/geregistreerde partner, (groot)ouders, (klein)kind, broer of zus? Dan heeft u geen verhuurdersverklaring nodig.
* Als u gaat inwonen heeft u altijd een verklaring van inwoning nodig. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
U heeft nodig:
U stuurt de documenten ingevuld en ondertekend naar:
Gemeente Rotterdam
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam
De behandeling van uw verhuisaangifte duurt 4 weken.
Bekijk uw online aanvraag in het Digitaal Loket. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Heeft u vragen, neem dan contact op.
U krijgt een bevestiging van uw verhuizing zodra deze verwerkt is. Deze bevestiging krijgt u per mail als u uw mailadres hebt opgegeven bij uw verhuizing. Als er geen mailadres van u bekend is, krijgt u de bevestiging per post.
Uw parkeervergunning stopt automatisch zodra de aangifte van verhuizing door de gemeente is verwerkt.
Alleen als u naar een adres binnen dezelfde parkeersector verhuist en er geen eigen parkeervoorziening bij is, blijft uw parkeervergunning doorlopen.
U kunt de parkeervergunning ook zelf opzeggen. Kijk voor meer informatie op de pagina parkeervergunning bewoner.
U moet altijd een verklaring van inwoning (pdf) inleveren als u gaat wonen op een adres waar andere mensen staan ingeschreven. De huidige bewoners moeten namelijk aantonen dat ze op de hoogte zijn van uw inschrijving.
Er zijn verschillende samenstellingen mogelijk:
De verhuizing van een minderjarig pleegkind geeft u per post door. U voegt daarbij een verklaring toe waaruit blijkt dat het kind bij u mag worden ingeschreven (bijvoorbeeld van Jeugdzorg). U ondertekent de aangifte en voegt een kopie van uw eigen identiteitsbewijs toe.