Heeft u tijdelijk geen woonplek? Verblijft u in een instelling? Of gaat u één keer korter dan 8 maanden naar het buitenland? Vraag dan een briefadres aan.
Een briefadres is het adres van een ander persoon of van een instelling waar uw post naar toe gestuurd kan worden. Zoals brieven, belastingformulieren of een stempas. Met een briefadres bent u zonder woonadres toch bereikbaar.
Er zijn 3 verschillende soorten briefadressen.
1. Een particulier briefadres vraagt u aan bij een familielid, vriend of kennis. U spreekt zelf met de briefadresgever af wanneer u de post ophaalt.
2. Een regulier briefadres vraagt u aan bij een instelling die door de gemeente is aangewezen om briefadresgever te zijn. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Vraagwijzer bij u in de buurt. Een regulier briefadres kunt u niet zelf aanvragen. De aanvraag gaat via de Vraagwijzer.
3. Een gemeentelijk briefadres vraagt u aan als u geen woonadres heeft of geen gebruik kunt maken van een particulier of regulier briefadres. Voor een gemeentelijk briefadres gelden de volgende voorwaarden:
Let op: de gemeente kijkt altijd of u echt een briefadres nodig heeft of dat u zich moet inschrijven met een woonadres.
U kunt een briefadres per post aanvragen of online. Voor de online aanvraag heeft u DigiD nodig.
Online met DigiD
Particulier briefadres:
Gemeentelijk briefadres:
Per post
Particulier briefadres: bij familie, vrienden of kennissen
Gemeentelijk briefadres: u kunt niet terecht bij familie, vrienden of kennissen
Als u dakloos bent of schulden heeft, neem dan contact op met de Vraagwijzer.
Ook voor hulpvragen neemt u contact op met de Vraagwijzer.
De contactgegevens staan op de pagina De Vraagwijzer helpt u verder.
Wees alert als u zich niet in mag schrijven van de verhuurder. Uw verhuurder overtreedt dan mogelijk de regels van kamerverhuur. Meer informatie vindt u op Weet Wat je Huurt. Als u twijfelt, neem dan contact op met de gemeente.
Geef altijd uw woonplaats of verblijfsadres door aan de gemeente. Ga naar de webpagina Verhuizing doorgeven. Er kan mogelijk een huisbezoek worden gepland.
Inschrijving met een briefadres kan om verschillende redenen worden stop gezet.
De inschrijving met een briefadres is gratis.
1. Een kopie van uw identiteitsbewijs.
2. Een kopie van het identiteitsbewijs van de persoon die briefadresgever wil zijn.
3. Bewijsstukken. Welke dit zijn hangt af van de reden van uw aanvraag. Een aantal voorbeelden:
De afhandeling van de aanvraag duurt maximaal 8 weken.
Door werkzaamheden aan het aanvraagsysteem kan de afhandeling van uw aanvraag op dit moment langer duren.
U krijgt bericht als de beoordeling van uw aanvraag langer duurt dan 8 weken.
Iedere inwoner in Nederland moet ingeschreven staan in de BRP (Basisregistratie personen). Het inschrijven met een briefadres kan alleen met de hieronder genoemde redenen. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresgever woont en ingeschreven staat.
1. u heeft geen woonadres door:
2. u verblijft in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijf-huizen)
3. u verblijft in een instelling voor gezondheidszorg, kinderbescherming of detentie
4. u verblijft op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres om veiligheidsredenen niet wenselijk is
5. u verblijft in door de gemeente aangewezen instelling voor opvang
Inschrijving met een briefadres kan niet op:
U kunt met een briefadres worden ingeschreven bij een begeleidende instelling, die door de gemeente is aangewezen als briefadresgever. U vraagt het briefadres aan bij de betreffende instelling of de VraagWijzer.
Een briefadres wordt dan alleen gegeven samen met een begeleidingstraject.
Als u het niet eens bent met de weigering van het briefadres, dan kunt u hiertegen binnen zes weken in bezwaar. Het bezwaarschrift stuurt u per post of fax naar:
Het college van burgemeester en wethouders
T.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie
Postbus 1011
3000 BA Rotterdam
Faxnummer (010) 267 63 00
In het bezwaarschrift moet staan:
Stuur ook een kopie van het weigeringsbesluit mee.
U kunt uw bezwaar ook online indienen. Meer informatie vindt u op de pagina bezwaar tegen besluit van de gemeente.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen.
Hoe lang dit duurt, is afhankelijk van uw situatie. Een briefadres een tijdelijke oplossing. Elke bewoner van Nederland moet zich in de eerste plaats inschrijven met een woonadres.
Een briefadresnemer is degene die het briefadres aanvraagt.
Een briefadresgever is de persoon bij wie u zich met een briefadres inschrijft. De briefadresgever heeft een aantal verplichtingen:
Dit mag niet de reden zijn om u met een briefadres in te schrijven.
Geen financiële gevolgen voor briefadresgever
De briefadresgever is niet verantwoordelijk voor mogelijke schulden van u. Er zijn verder geen gevolgen voor de bijstandsuitkering, huurtoeslag of zorgtoeslag van de briefadresgever. U staat namelijk niet als bewoner op het adres ingeschreven.
U vraagt het briefadres aan in de gemeente waar het adres is.
Nee, dat kan niet. U woont niet op het adres. Als u in het bezit bent van een parkeervergunning zal deze worden beëindigd.
Nee, dat kan niet. Een Persoonsgebonden Budget is alleen mogelijk als je als bewoner staat ingeschreven op een adres.