Ga naar de hoofdinhoud

23 mei 2024

Algemeen

Leestijd: 3 min

115 onveilige Rotterdamse straten naar 30km/u

Rotterdam verlaagt in nog meer straten de maximumsnelheid. In 115 straten waar het nodig is en kan, gaat de snelheidslimiet volgend jaar van 50 naar 30 kilometer per uur.

Op de pagina www.rotterdam.nl/30km. Link opent een externe pagina staat een overzicht van alle straten waar de maximumsnelheid wordt verlaagd. Het gaat om drukke straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn. Op die plekken is de verkeerssituatie zo onveilig, dat er snel iets moet veranderen. Op dit moment is al meer de helft van de straten in Rotterdam 30 km/u. Hier komen er dus nog 115 bij, zoals de Mariniersweg, de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan.  

Het gaat namelijk niet goed met de veiligheid in het verkeer in Rotterdam. In 2023 waren er 1.446 verkeersslachtoffers. Dit is het hoogste aantal in de afgelopen 10 jaar. Van al deze verkeersongelukken gebeurt 80 procent op een weg waar de snelheidslimiet 50 km/u is. Door 30 km/u te rijden, wordt het verkeer voor iedereen veiliger en overzichtelijker.

De tekst gaat verder onder de foto.

verkeersdrempel en 30km bord op Walenburgerweg

Overlevingskans stijgt

Bij een snelheid van 30 km/u stijgt de overlevingskans van een voetganger of fietsers bij een botsing met een auto naar maar liefst 90 procent. Dit komt doordat een auto 2 keer zo lang nodig heeft om te remmen en tot stilstand te komen bij een snelheid van 50 km/u. Elke extra seconde en elke extra meter kan het verschil betekenen tussen leven en dood.

Bovendien is er veel minder verkeerslawaai waar 30km/u wordt gereden. Daarnaast blijft het verkeer nog altijd goed doorstromen en alles is goed bereikbaar. Als de maximumsnelheid van 50 naar 30km/u gaat heeft dit vrijwel geen effect op de reistijd

Verkeersdrempels en fietsstroken

Een andere maximumsnelheid is best even wennen. Zeker voor mensen die iedere dag in de auto zitten. Daarom wordt de nieuwe maximumsnelheid volgend jaar duidelijk zichtbaar op straat. Zo plaatst de gemeente nieuwe verkeersborden, wordt er belijning op de weg toegevoegd of weggehaald en worden er soms verkeersdrempels aangelegd.

Ook komen er meer veilige oversteekplekken voor voetgangers op wegen waar auto’s straks 30km/u rijden. Daar waar het kan maakt de gemeente hier ook bredere fietsstroken. In het afgelopen jaar is de maximumsnelheid al aangepast in meerdere straten. Zoals  hieronder op de Walenburgerweg, waar het verschil tussen de oude en nieuwe situatie goed zichtbaar is.

Nog 50km/u 

Naast 115 straten zijn er ook plekken waar de maximumsnelheid niet zomaar veranderd kan worden. Denk aan doorgaande routes voor nood- en hulpdiensten, zoals ambulances, brandweer en politie. Of straten waar veel bussen en trams rijden. Ook zijn er belangrijke verkeersaders om Rotterdam in en uit te rijden. Die straten blijven voor nu 50 km/u.

Ga voor meer informatie naar de website www.rotterdam.nl/30km. Link opent een externe pagina