Verkeersveiligheid en overlast
Bewoners en bezoekers van Rotterdam kennen het fenomeen als het mooi weer is: onnodig hard optrekkende auto’s en motoren, het negeren van snelheidslimieten, cruise-verkeer, herrie door knallende uitlaten en luide muziek.
Rotterdam heeft op veel plekken in de stad te maken met een groep verkeersasocialen die herhaaldelijk dit gedrag vertoont. Dit brengt grote gevolgen met zich mee voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Rotterdammers ergeren zich massaal aan het gedrag van deze bestuurders.
Campagne 'Moeders van de stad'
In de zomer van 2023 hebben moeders een belangrijke rol gespeeld om asociaal gedrag in het verkeer tegen te gaan. De campagne 'Moeders van de stad' werd ingezet om asociaal gedrag zoals te hard rijden, veel lawaai maken, plotseling remmen of ander showgedrag tegen te gaan. Portretten van moeders en een straatactie op de Meent waren acties vanuit de campagne en zijn onderdeel van de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak die in juni is gelanceerd.
Rotterdam heeft veel te maken met asociaal rijgedrag. Dit zorgt voor veel overlast van bewoners en onveilige verkeerssituaties. Deze zomer maakte de gemeente Rotterdam een vuist tegen asociaal gedrag in het verkeer met het actieplan uit de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak. Zo'n 25 acties zijn onderverdeeld onder handhaving, aanpassingen van de inrichting (bijvoorbeeld het afsluiten van straten) en een gedragscampagne.
Straatactie
Een groep moeders is onlangs het gesprek aangegaan op de Meent met de doelgroep. Bestuurders die asociaal rijgedrag vertoonden, werden aangesproken door de moeders op- en naast het zebrapad. Deze interventie is gefilmd. De actie van de moeders op straat is een onderdeel van de grotere campagne 'Moeders van de stad'. De portretten met 'Mijn zoon rijdt rustig' zijn op 6 verschillende locaties geplaatst om de doelgroep bewust te maken van hun gedrag.
Een aantal moeders van de stichting Krachtvrouwen zette zich in voor deze actie. Amina Hussen, oprichter Stichting Krachtvrouwen: 'We wilden graag meedoen aan deze actie! Iedereen heeft last van dit gedrag. De mannen reageerden verbaasd doen we op ze afkwamen en stonden open voor een gesprek. In Rotterdam is het niet gebruikelijk om zo maar met elkaar te praten, bij iemand langs te gaan, of samen iets voor iedereen te organiseren. We moeten meer met elkaar in contact komen. Dat probeerden we nu ook te doen met de groep die de overlast veroorzaakt. Wij hebben als moeders veel meer invloed dan mensen vaak denken. Ik wil me graag inzetten voor onze stad!'
Moeders als handhavers
De campagne 'Moeders van de stad' is ontstaan uit onderzoek van Dijksterhuis & van Baaren. De doelgroep die daaruit voortkwam zijn jonge mannen tussen de 18 en 35 jaar. Ze zijn zich niet bewust van hun gedrag en trekken zich niet veel aan van anderen. Waar ze wel naar luisteren is hun zogenaamde 'inner circle'. Een voorbeeld daarvan is hun moeder. Daarom is ervoor gekozen om moeders een hoofdrol te laten spelen in de campagne. De campagne is bedacht samen met gedragsexperts van Fama Volat en ANDC.
De campagne bestond uit twee delen: grote portretten van autoritaire moeders op plekken in de stad waar veel hinder wordt ondervonden en een straatactie waar moeders in gesprek gingen met bestuurders op de Meent. De rode draad in de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak is handhaving. De moeders worden in de campagne ook als handhavers ingezet, alleen dan op de 'zachte' manier. Geen boetes, wel het dialoog aangaan.
Het idee achter de portretten is dat ze zich dan onbewust beter gedragen, zoals wanneer hun moeder naast hen in de auto zou zitten. We wijzen niet met het vingertje omdat uit het onderzoek blijkt dat je beter kunt communiceren welk gedrag je wel wilt zien dan wat je niet wilt. Die boodschap is daarom geworden: 'Mijn zoon rijdt rustig'. Het vervolg van de campagne was de straatactie waarbij moeders patrouilleren op de Meent, een straat waar veel patsergedrag voorkomt.
Krachtvrouwen
Stichting Krachtvrouwen helpt bij sociale en maatschappelijke problemen als armoede, taalachterstand, eenzaamheid en isolement, ze doorbreken (culturele en maatschappelijke) taboes en bemiddelen bij conflicten thuis of met instanties. Veel leden hebben hun wortels buiten Rotterdam en willen een positieve invulling geven aan hun leven en bijdragen aan hun buurt en stad.
Het effect van de campagne wordt in de komende maanden gemeten. Deze resultaten worden meegenomen in de doorontwikkeling van de campagne.
Aanpak en maatregelen
Sinds 2021 zijn de gemeente, politie en het Openbaar Ministerie gestart met een zomeroffensief tegen verkeersasociaal gedrag. Door middel van controleacties door de politie, ingrepen in de buitenruimte, techniek (zoals flitscamera’s) en communicatie, is gezamenlijk geprobeerd de problematiek aan te pakken.
Waardevolle ervaringen van de afgelopen jaren vormen input voor de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak. Waarbij maatregelen voor de korte en lange termijn worden onderscheiden. Dit is slechts het begin, tussentijds monitoren en bijsturen zorgt voor continue doorontwikkeling. Samen maken we een vuist tegen verkeersasocialen en komen we aan de voorkant van de problematiek!
De volgende nieuwe acties worden vanaf de zomer van 2023 ingezet:
- Boete voor 'onnodig geluidsoverlast'
Politie en gemeentelijke handhavers leggen een boete op voor 'onnodig geluidsoverlast' van voertuigen. Het gaat hier om onnodig hard optrekken, getunede auto’s met knallende uitlaten en luide muziek. Maakt u te veel geluid, dan is de boete € 300! - Het opleggen van een last onder dwangsom
Gemeentelijke handhavers houden gerichte acties in straten waar sprake is van veel overlast. Handhavers constateren, rapporteren en leggen de last onder dwangsom op. Bij iedere opvolgende overtreding moet de bestuurder dan een dwangsom betalen ter hoogte van € 500 oplopend met een maximum van € 3.000. - Oprichten van een speciaal 'verkeersaso team'
Dit handhavingsteam richt zich specifiek op het handhaven op verkeersasociaal gedrag. - Wijk- en gebiedsverboden opleggen aan verkeersaso’s
Bij herhaaldelijk verkeerasociaal gedrag zijn de personen niet meer welkom in wijken en straten rondom bijvoorbeeld de Meent, strand Nesselande, enzovoort. - Gesprek aangaan met autoverhuurbedrijven
Regionaal en landelijk met samenwerkende partijen het gesprek aangaan met autoverhuurbedrijven. Het doel van de gesprekken is om ervoor te zorgen dat verkeersaso's die herhaaldelijk in de fout gaan, geen auto's meer kunnen huren. - Monitoren met geluidsmeters
We hangen op diverse locaties geluidmeters op. Hiermee monitoren we de geluidsoverlast en kunnen we in samenwerking met het verkeersaso team van Handhaving en de politie, gerichter bepalen welke locaties en tijdsperiodes in aanmerking komen voor handhaving. - Inzet van getrainde 'acteurs'
Tijdens handhavingsacties van het verkeersaso team en tijdens controles van de politie gaan acteurs in gesprek met de overlastgevers om bewustzijn van gedrag te creëren. - Gedragscampagne
Vanaf de zomer van 2023 start er een campagne gericht op het beïnvloeden van de doelgroep die het asociaal rijgedrag.
Deze acties blijven we ook dit jaar doen:
- Grote verkeerscontroles: De politie houdt maandelijks grote verkeerscontroles in de Rotterdamse regio.
- Kleinere verkeerscontroles: Wijkagenten houden kleine handhavingsacties en letten extra op bij naleving van de verkeersregels.
- Afsluiten straten: We sluiten straten af op momenten waar sprake is van extreme overlast in uitgaansgebieden in het centrum.
- Politie interventie voertuigen: De politie zet snelle interventievoertuigen in op de toegangswegen naar Rotterdam.
- Flitspalen – snelheidsovertreders: Gemeente Rotterdam zet naast de huidige 21 flitspalen, 3 extra flitspalen in.
- Flexflitsers – snelheidsovertreders: De gemeente Rotterdam zet een flexflitser in. Deze flexflitser verplaatst zich eens in de 3 maanden.
- Handhaving op voertuigeisen: De politie handhaaft de geldende eisen voor voertuigen, bijvoorbeeld bij grote verkeerscontroles.
- Slimme technieken, zoals de snelheidsdisplay: We zetten snelheid-informatie-displays in die bestuurders informeren als ze de maximale snelheid overschrijden.
- Educatie Maatregel Gedrag (EMG): De politie meldt bestuurders die zich asociaal
- of risicovol gedragen op de weg, aan voor een cursus bij het CBR: Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG).
- Recidiveregeling OM: De gemeente en het OM trekken samen op bij de landelijke 'Recidiveregeling Veelplegers Verkeer'. Dit geldt voor bestuurders die binnen twee jaar meer dan drie overtredingen begaan.
- Verkeersonveilige locaties: De gemeente richt de meest verkeersonveilige locaties opnieuw in en past deze aan.
- 30 km/uur straten: Bestuurders krijgen minder kans om hard te rijden door meer 30 km/uur-zones in te voeren.
- Aantrekkelijke verblijfsplekken: Verblijfsplekken die we herinrichten, passen we zo aan dat verkeersasociaal gedrag geen ruimte krijgt.
Eén van de maatregelen die dit jaar wordt ingezet is het tijdelijk afsluiten van straten. Dit gebeurt in de volgende straten:
- Aert van Nesstraat
- Meent
- Kruiskade
- Schouwburgplein
- Witte de Withstraat
De straten worden afgesloten van 1 juni tot en met 30 september 2023:
- op donderdag tot en met zaterdag van 22.00 uur tot 5.00 uur
- op zondag van 22.00 uur tot 3.00 uur in de ochtend.
We geven de afsluitingen op tijd aan met verkeersborden.
De afsluitingen gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer, niet voor (brom)fietsers en voetgangers.
Hulpdiensten zijn uiteraard ook uitgezonderd.
Taxistandplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen zijn te allen tijde bereikbaar.
Melden van asociaal rijgedrag
Meldingen van Rotterdammers zijn belangrijk voor de gemeente. Zo kan het zomeroffensief blijvend vervolgd worden. De maatregelen die nu genomen zijn kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan het verplaatsen van de overlast.
Met meer informatie dan we nu al hebben kan de gemeente gericht blijven werken aan de aanpak van de problemen. De gemeente onderscheidt of uw melding gaat over verkeersveiligheid, openbare orde of beide.
Melden kan door het formulier op onderstaande pagina in te vullen: