ss rotterdam, reizen

1959-2009

 

Leverende organisatie  | Aangeleverd op 04-12-2009

Binnenkort gaat de s.s. Rotterdam open, na een uitgebreide en veelbesproken renovatie. De ss Rotterdam is het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn en het grootste passagiersschip ooit in Nederland gebouwd. Een geschiedenis.

SS Rotterdam bij New York, 1967

De SS Rotterdam vaart weg vanaf New York, 1967

Op 3 september 1959 vertrok de ss Rotterdam de eerste reis met bestemming New York. Aan boord tijdens de ‘maidentrip’ was prinses Beatrix, die een officieel bezoek aan de Verenigde Staten zou brengen. Op 11 september kwam de s.s. Rotterdam aan, precies 350 jaar nadat Henry Hudson in opdracht van de Oost-Indische Compagnie met zijn Nederlandse schip de Halve Maen op de plaats aankwam, waar later Nieuw Amsterdam (New York) gesticht zou worden.

Cruiseschip

Om haar moderne uitstraling tot uiting te laten komen, werd het schip gepresenteerd met de slogan ‘Het schip van morgen … reeds vandaag’. Eind 1959 maakte de s.s. Rotterdam zijn eerste reis rond Zuid-Amerika en in 1960 voer het voor de eerste keer rond de wereld in 75 dagen. Het schip legde aan in plaatsen zoals Trinidad, Rio, Kaapstad en Zanzibar. Vanaf dat moment vertrok het schip elk jaar in januari voor een drie maanden durende wereldreis waarbij zo’n 23 havens werden aangedaan. Na een verbouwingsoperatie werd in 1969 de Rotterdam volledig ingezet als cruiseschip. Naar gelang de wereldeconomie duurden de cruises korter of langer met als hoogtepunt de jaarlijkse wereldcruise, waarvan er 29 zijn gemaakt.

Onzekere toekomst

In 1971 maakte de s.s. Rotterdam zijn laatste overtocht naar New York. Daarna werd het schip alleen nog gebruikt als cruiseschip. In 1997 had de s.s. Rotterdam haar afscheidscruise: van Vancouver naar Fort Lauderdale. Daar nam de rederij het schip uit de vaart en verkocht het aan de Amerikaanse Premier Cruises. Het schip kwam toen onder de naam Rembrandt weer in de vaart. Bij de HAL nam de nieuwe s.s. Rotterdam VI het vaandel van de Rotterdam V over.

Sloop voorkomen

Door het faillissement van Premier Cruise Lines in 2000 ging de oude ss Rotterdam een onzekere toekomst tegemoet. Het schip werd op de Bahama’s gelegd in afwachting van een koper. Toen die niet kwam, dreigde sloop. In 2001 gaf de ‘Stichting behoud stoomschip Rotterdam’ de aanzet tot terugkeer naar Nederland. Een dochteronderneming van de RDM kocht het schip in 2003, waardoor sloop werd voorkomen. Maar ook deze organisatie kwam in financiële moeilijkheden. In 2005 werd een nieuwe eigenaar gevonden, die het schip liet renoveren: woningcorporatie Woonbron. De renovatiekosten waren geraamd op 25 miljoen euro maar liepen uiteindelijk op tot meer dan 200 miljoen.  Dat leidde tot felle discussies over de vraag of het wel de taak is van een woningcorporatie om een schip te kopen.

Heropening

Op 4 augustus 2008 meerde de ss Rotterdam af aan het 3e Katendrechtse Hoofd. Daar, op de kop van ‘Vogelaarwijk’ Katendrecht, werd het zeeschip omgebouwd tot hotel, congres- en uitgaanscentrum afgebouwd.  Daarbij moest het oorspronkelijke karakter zoveel mogelijk te behouden blijven, inclusief de afbeeldingen aan de muur en de bar in de vorm van een vis. Het Cruise Hotel zou 257 kamers krijgen in zes kamertypes met drie thema’s: Original, Manhattan en Bahamas. Zij illustreren de wereldreizen van de voormalige s.s. Rotterdam.
Op de nieuwe ligplaats moet het schip uitgroeien tot de best bezochte toeristische attractie van Rotterdam na Diergaarde Blijdorp. Men gokt op zo’n 500.000 bezoekers per jaar.

Deze pagina is succesvol verzonden

Afbeelding voor het bijhouden van paginastatistieken