Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 15 min

Oeververbindingen

De gemeente beheert en onderhoudt de oeververbindingen. Dat zijn 1.065 beweegbare en vaste bruggen, viaducten, de parksluizen en de Maastunnel. Jaarlijks vinden er inspecties plaats, waarbij we kijken welk onderhoud er nodig is.

Algemeen

Hier vindt u nieuwsberichten en actuele informatie over werkzaamheden en storingen aan de bruggen en tunnel.
Maastunnel: kijk voor onderhoud, werkzaamheden en bereikbaarheid op Rotterdamonderweg.nl. Link opent een externe pagina.
Voor op afstand bedienbare bruggen kijk op de pagina Bruggen en sluizen

Nieuws

Maastunnel

De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De tunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De Maastunnel heeft 4 buizen: 2 voor auto's, 1 voor fietsers en 1 voor voetgangers.
De bouw begon in 1937 en was klaar in 1942.
Elke dag gebruiken ruim 75.000 motorvoertuigen, ongeveer 7.000 fietsers en bromfietsers plus 150 voetgangers de tunnel. Daarmee is de Maastunnel een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Snelverkeer mag maximaal 50 km per uur rijden.
De Maastunnel is 4 meter hoog. De viaducten die op de route naar de tunnel liggen, onder het Maastunnelplein en het Droogleever Fortuynplein, zijn 3,60 meter hoog. Regelmatig rijden vrachtwagenbestuurders met een te hoge vrachtwagen zich vast onder deze viaducten.

Accepteer de cookies om deze inhoud te kunnen zien

Erasmusbrug

De 802 meter lange Erasmusbrug is dé verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van Rotterdam. De hangbrug over de Maas heeft een 139 meter hoge stalen pyloon, die in totaal met 40 tuien is gemonteerd. Door de vorm van de pyloon kreeg de brug de bijnaam De Zwaan. De Erasmusbrug is hét icoon van de stad.
De Erasmusbrug is, naast de Willemsbrug, de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam. De brug is vernoemd naar de Nederlandse priester Erasmus.
De Erasmusbrug is in 1990 ontworpen door Ben van Berkel, een Nederlandse architect. De bouw begon in 1992 en duurde vier jaar. Op 4 september 1996 deed Koningin Beatrix de officiële opening van deze nieuwe oeververbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid.
's Avonds is de brug prachtig verlicht en voor speciale gelegenheden kan de brug zelfs in verschillende kleuren aangelicht worden.

Willemsbrug

De rode Willemsbrug (1981) over de Nieuwe Maas verbindt het stadscentrum met het Noordereiland. De op- en afritten van de brug maken een enigszins wonderlijke bocht van negentig graden. Hier is -onder druk van omwonenden- voor gekozen om verkeersdrukte te voorkomen in de historische Oude Haven en de Oranjeboomstraat. De brug werd op 1 juli 1981 geopend door Koningin Beatrix samen met kroonprins Willem Alexander. In 1983 kreeg de brug de Nationale Staalprijs.
Deze Willemsbrug is de tweede Willemsbrug. De eerste werd ontworpen door C.B. van der Tak en in 1878 opengesteld en vernoemd naar koning Willem III. Via een kijker op de Boompjes kun je de eerste Willemsbrug nog zien liggen.

Kijk voor oude foto's van de Willemsbrug op de website van het Stadsarchief. Link opent een externe pagina.

Koninginnebrug

De Koninginnebrug is een brug over de Koningshaven in Rotterdam, naast de Hef. De brug verbindt het Noordereiland met de wijk Feijenoord. De eerste Koninginnebrug was een draaibrug die werd gebouwd in 1870. Na vijftig jaar was de brug een belemmering voor zowel de scheepvaart- als wegverkeer; ze was ook niet geschikt voor trams.
In 1923 werd besloten om een nieuwe brug te bouwen: een dubbele basculebrug naar een ontwerp van A.H. van Rood. Met de bouw werd in 1927 begonnen, nadat de oude brug in 1926 verplaatst was naar de oostzijde van de spoorbrug, in het verlengde van de Oranjeboomstraat. De nieuwe brug werd op 14 juni 1929 door minister van Binnenlandse Zaken en Landbouw Kan geopend.
De Koninginnebrug heeft twee beweegbare kleppen van geklonken staal. In de brugkelders bevinden zich de contragewichten van ieder 800 ton. De brug heeft vier brugwachtershuisjes met koperen daken, maar wordt tegenwoordig op afstand bediend. Dit gebeurt in het bedieningshuis Kop van Zuid. Sinds het gereedkomen van de Noord-zuidlijn van de Rotterdamse metro in 1968 rijden er geen trams meer over de Koninginnebrug.

De Hef

De Koningshavenbrug is een spoorbrug en verbindt het Noordereiland en de wijk Feijenoord. De brugdelen stammen uit 1878. Het middengedeelte was oorspronkelijk een draaibrug. Dit was een forse hindernis voor de scheepvaart. Er kwamen veel schepen vast te zitten. Na een laatste ongeval in 1918 werd besloten de draaibrug door een hefbrug te laten vervangen. Deze hefbrug is ontworpen door ingenieur Pieter Joosting en opengesteld op 31 oktober 1927. Het was destijds niet alleen de grootste hefbrug van Nederland maar de eerste in zijn soort in West-Europa. De brug werd in de volksmond al gauw 'De Hef' genoemd.
Na de bouw van de Willemsspoortunnel werd 'de Hef' op 24 september 1993 definitief buiten gebruik gesteld en verloor zijn functie als spoorverbinding. In oktober 2000 werd de Hef een Rijksmonument.
De brug werd na de openstelling al snel een icoon van de stad en dat is het nog steeds. Voor de scheepvaart is de brug nog steeds een obstakel. Daarom staat de brug altijd in zijn hoogste stand geparkeerd. Alleen bij storm of onderhoud wordt de brug nog naar beneden gehaald.