hoekse lijn in 2017 in gebruik

21 december 2012 | gemeente rotterdam | nieuwsbericht

Wethouder Baljeu heeft afspraken ondertekend over de ombouw van de Hoekse Lijn tot metro.

vlnr: Wim de Groot (Hoek van Holland),  Arnold Keijzer (Maassluis), Jeannette Baljeu (Rotterdam), Ruud van Harten (Vlaardingen) en Peter Groeneweg (Schiedam).

vlnr: Wim de Groot (Hoek van Holland), Arnold Keijzer (Maassluis), Jeannette Baljeu (Rotterdam), Ruud van Harten (Vlaardingen) en Peter Groeneweg (Schiedam).

De stadsregio Rotterdam en de gemeenten Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam zijn het eens over het ombouwen van de Hoekse Lijn - de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland - tot metro. Onderdeel van het project zijn ook de verlenging van de lijn tot aan het strand en een nieuwe halte Maassluis Steendijkpolder.

Definitief besluit
Maandag 17 december ondertekenden de overheden een convenant waarin de afspraken zijn vastgelegd. In de komende maanden werkt de stadsregio de randvoorwaarden en de financiŽle dekking voor het project verder uit. In de zomer van 2013 neemt de stadsregio een definitief besluit over de uitvoering van het project.

Liefst al in 2016
‘De Hoekse Lijn moet uiterlijk in 2017 als metro in gebruik zijn, maar liever nog een jaar eerder. We gaan alles op alles zetten om de verbouwing van de lijn al in 2016 af te hebben,’ zei wethouder Baljeu bij de ondertekening. Behalve wethouder is ze ook portefeuillehouder Verkeer bij de stadsregio. De andere ondertekenaars waren de wethouders Peter Groeneweg (Schiedam), Ruud van Harten (Vlaardingen) en Arnold Keijzer (Maassluis) en Wim de Groot, bestuurder van de deelgemeente Hoek van Holland.

Van strand naar strand
Baljeu wees erop dat de nieuwe Hoekse Lijn in feite een uitbreiding wordt van metrolijn B die begint bij het strand van Nesselande. ‘Het wordt een lijn van strand naar strand, die dwars door het winkelhart van Rotterdam en de andere stedelijke centra in de regio loopt. Na jarenlange voorbereiding hebben we nu afspraken gemaakt met de betrokken gemeenten, het ministerie en ProRail. De komende maanden moeten we nog enkele financiŽle onzekerheden oplossen, maar ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken,’ zei Baljeu.

Sociale veiligheid
De stadsregio Rotterdam (de samenwerking van vijftien gemeenten die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer) is opdrachtgever van het project. De stadsregio zal alle haltes volledig moderniseren waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk verbeteren.

Deze pagina is succesvol verzonden

Afbeelding voor het bijhouden van paginastatistieken