bezoekersvergunning

Woont u in een betaald parkeergebied, dan kunt u met de bezoekersvergunning uw bezoek tegen gereduceerd tarief laten parkeren.

In 2014 wordt het digitaal bezoekersparkeren in heel Rotterdam ingevoerd. Totdat het digitaal bezoekersparkeren in uw wijk is ingevoerd, gebruikt u de bezoekerspas.

De bezoekerspas is een kaartje net zo groot als een creditcard. Hierop zit een chip met uw gegevens. Met deze pas kunt u bij de parkeerautomaat parkeertickets halen tegen gereduceerd tarief voor uw bezoek.

U betaalt per dagdeel, dat zijn vijf aaneengesloten uren die ingaan op het moment dat het ticket getrokken wordt.

De bezoekerspas geeft recht op 100 dagdelen per per kalenderjaar. Elk kalenderjaar kunt u opnieuw 100 dagdelen gebruiken. Zijn alle 100 dagdelen gebruikt, dan kunt u met de bezoekerspas tickets kopen voor het normale tarief dat bij die automaat geldt. U bent dan niet meer verplicht om een ticket voor 5 uur te kopen. De bezoekerspas geldt alleen in de sector waarin u woont.

De kosten voor het gebruik van de bezoekerspas worden achteraf verrekend via automatische incasso. De bezoekerspas zelf wordt u éénmalig gratis verstrekt. Meer informatie over de kosten van de bezoekerspas vindt u op de pagina tarieven parkeren op straat.

meer informatie
voor wie

Bewoners kunnen een bezoekerspas krijgen als:

  • zij wonen in een gebied waar betaald parkeren geldt;
  • zij op dat adres ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie.

  • Per huishouden wordt één bezoekerspas verstrekt. Een huishouden bestaat uit één of meer bewoners die in één woonruimte wonen en samen in hun dagelijkse onderhoud voorzien.

    aanvragen

    Digitaal
    U kunt een bezoekerspas online aanvragen via Mijn Loket. U kunt dan ook uw bestaande gegevens inzien en/of wijzigen. Bijvoorbeeld uw rekening nummer veranderen.

    Om Mijn Loket te gebruiken heeft u een DigiD inlogcode nodig.

    Als u de bezoekerspas digitaal aanvraagt, krijgt u direct een ontvangstbevestiging per e-mail. U wordt via e-mail ook op de hoogte gehouden van de voortgang van uw aanvraag. Daarnaast kunt u op Mijn Loket de statussen van al uw lopende aanvragen inzien.

    Post
    U kunt ook het formulier Aanvraag Bezoekerspas (pdf) downloaden, printen, invullen en opsturen naar:
    Gemeente Rotterdam
    Publiekszaken Postbus 70013
    3000 KR Rotterdam

    Voor uw aanvraag heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig (paspoort, rijbewijs, ID kaart). Uw naam, adres en woonplaats worden gecontroleerd in de gemeentelijk basisadministratie.
    Na beoordeling ontvangt u per post het besluit over uw aanvraag. Bij een positief besluit wordt de bezoekerspas meteen meegestuurd. Tegen het besluit kunt u binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken. De kosten voor het gebruik worden achteraf automatisch van uw rekening afgeschreven.

    Langskomen
    U kunt een afspraak maken. Een bezoekersvergunning aanvragen in een stadswinkel kan namelijk alleen op afspraak.

    gevraagde gegevens
    De gegevens die u moet aanleveren staan op het aanvraagformulier.
    wetten en regels
    Rotterdamse regelgeving over parkeren
    bezwaren en beroepen
    Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen

    Het kan zijn dat u nog niet weet of u een bezwaarschrift wilt indienen, bijvoorbeeld omdat het besluit voor u onduidelijk is of dat u een andere oplossing ziet. In dit geval kunt u, voordat u een bezwaarschrift stuurt, de website van de gemeente Rotterdam (www.rotterdam.nl/parkeren) raadplegen voor extra informatie.

    Daarnaast kunt u de Juridifoon van de gemeente Rotterdam bellen op nummer 010-2675777. U kunt dan met een medewerker bespreken wat u het beste kunt doen en vragen stellen over de bezwaarprocedure. U kunt bellen van maandag t/m donderdag van 09:00 tot 12:00 uur.

    Meer informatie kunt u vinden op de pagina bezwaar indienen.
    voor meer informatie wenden tot
    Meer informatie vindt u op de pagina over parkeren op Rotterdam.nl. Kijk ook onderaan deze pagina of uw vraag tussen de meest gestelde vragen staat. Zo niet, dan neem dan contact op met de gemeente Rotterdam.

    Wilt u informatie over uw (aangevraagde) parkeerproducten, kijk dan op Mijn Loket via de link parkeren online.
    veelgestelde vragen
    Er is dit kwartaal twee maal een bedrag voor de bezoekersvergunning geïncasseerd?
    Dat komt omdat u in een overgangsfase zit. Het ene bedrag is het verbruik van dagdelen van uw oude bezoekerspas. Het andere bedrag is het verbruik van dagdelen afgeboekt via het digitale bezoekersparkeren (het nieuwe systeem).

    De dagdelen van de bezoekerspas kunt u inzien via Mijn Loket. De dagdelen van het digitale bezoekersparkeren kunt u inzien via uw parkeerhistorie op uw persoonlijke pagina op internet.
    Mijn bezoekerspas werkt niet. De automaat geeft aan 'maximale parkeerduur bereikt'?

    Mogelijk is er in uw wijk digitaal bezoekersparkeren op kenteken ingevoerd. Dit betekent dat u de pas niet meer kunt gebruiken. Alle bezoekerspashouders hebben hier een brief over ontvangen.

    Planning livegang digitaal bezoekersparkeren:

    2-jun

    Parkeersector 70 (Noord)
    Parkeersector 71 (Noord)
    Parkeersector 72 (Noord)
    Parkeersector 73 (Noord)
    Parkeersector 74 (Noord)
    Parkeersector 76 (Noord)

    10-jun

    Parkeersector 60 (Kralingen)
    Parkeersector 61 (Kralingen) 
    Parkeersector 63 (Kralingen)
    Parkeersector 65 (Kralingen)

    16-jun

    Parkeersector 40 (Alexanderpolder)
    Parkeersector 80 (Hillegersberg-Schiebroek)
    Parkeersector 81 (Hillegersberg-Schiebroek)
    Parkeersector 50 (Delfshaven)
    Parkeersector 56 (Delfshaven)
    Parkeersector 97 (Binnenvaartschippers)

    23-jun

    Parkeersector 1 (Centrum)
    Parkeersector 2 (Centrum)
    Parkeersector 3 (Centrum)
    Parkeersector 4/5 (Centrum)
    Parkeersector 5/6 (Centrum)
    Parkeersector 12 (Centrum)
    Parkeersector 13 (Centrum)

    30-jun

    Parkeersector 51 (Delfshaven)
    Parkeersector 53 (Delfshaven)
    Parkeersector 54 (Delfshaven)
    Parkeersector 57 (Delfshaven)
    Parkeersector 58 (Delfshaven)

    15 sep

    Parkeersector 30 (Feijenoord)
    Parkeersector 31 (Feijenoord)
    Parkeersector 32 (Feijenoord)
    Parkeersector 33 (Feijenoord)
    Parkeersector 34 (Feijenoord)
    Parkeersector 35 (Feijenoord)
    Parkeersector 36 (Feijenoord)

    22 sep

    Parkeersector 20 (Charlois)
    Parkeersector 23 (Charlois)
    Parkeersector 90 (Ijsselmonde)
    Parkeersector 91 (IJsselmonde)
    Parkeersector 93 (IJsselmonde)
    Parkeersector 95 (IJsselmonde)

    Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de afwijzing van mijn aanvraag?

    Neemt u hierover contact op via telefoonnummer 14010 of stuur een e-mail naar swcve01@rotterdam.nl

     

    Hoe gebruik ik de bezoekerspas?

    Klik op de link 'Gebruiksvoorschriften bezoekerspas' onder het kopje 'formulieren' om de gedetailleerde gebruiksvoorschriften te downloaden.

    U gebruikt de pas net zoals een ‘gewone’ chipknip.
    U doet de pas in de gleuf die ook voor de chipknip is bedoeld en drukt op de blauwe knop.
    U kunt 1, 2 of 3 dagdelen achtereen kopen.
    Als u het goede aantal heeft geselecteerd, dan drukt u op de groene knop.
    U haal de pas eruit en het ticket wordt geprint.
    Kijk voor de tarieven van de dagdelen van de bezoekerspas op de pagina tarieven parkeren op straat.

    Waar kan ik de pas gebruiken?
    U kunt de pas gebruiken in de sector waar u woont. De sector staat op de parkeerautomaat.
    U kunt de pas niet gebruiken in winkelstraten tijdens de winkelopeningsuren.

    Kan ik de pas ook in winkelstraten gebruiken?
    Ja, dat kan, maar alleen buiten winkelopeningstijden. U kunt uw bezoek dan wel laten parkeren in de zijstraten – als dat geen winkelstraten zijn. Na sluitingstijd kunt u de bezoekerspas gewoon gebruiken in winkelstraten.

    Hoe lang is de pas geldig?
    De pas is onbeperkt geldig. Daar zijn uitzonderingen op:
    -           als de pas geblokkeerd is (bij verhuizing of verlies/diefstal); dan moet u een nieuwe pas aanvragen;
    -           als de pas twee jaar achtereen nooit is gebruikt. De pas vervalt per 1 januari. Bijvoorbeeld als het jaar van uitgifte 2013 is, dan vervalt de pas bij ‘nooit-gebruikt’ op 1 januari 2014.

    Hoeveel dagdelen kan ik per dag kopen?
    U kunt onbeperkt  dagdelen kopen op één dag. U kunt wel maximaal drie dagdelen Aaneengesloten kopen (dus: maximaal 15 uur).

    Kan ik meerdere keren een ticket kopen op dezelfde tijd?
    Ja, dan kan.

    Mijn bezoek moet de bezoekerspas bij mij thuis ophalen. Dan staat de auto een tijdje op straat zonder dat er een ticket in ligt. Wat nu?
    Elke parkeerder is verantwoordelijk voor het hebben van een geldig ticket.
    Uw bezoek kan het beste een ticket kopen voor het minimale bedrag en dat in de auto leggen.

    Kan ik van tevoren, bijvoorbeeld een dag eerder, dagdelen kopen?
    Nee, dat kan niet. U kunt pas een geldig ticket kopen op het moment dat u wilt parkeren.
    Daar is één uitzondering op: uw ticket kan doorlopen tot de volgende ochtend.
    Bijvoorbeeld: u koopt om 17.00 uur een ticket in een straat waar van 9.00 uur tot 18.00 uur betaald parkeren geldt.
    Uw ticket is dan geldig tot 13.00 uur de volgende dag.

    Mijn pas doet het niet, wat nu?
    Dit kan verschillende oorzaken hebben: de parkeerautomaat heeft een storing, u kunt de pas in een verkeerde parkeersector gebruiken of de pas is bijvoorbeeld geblokkeerd. Bel eerst het storingsnummer dat op de parkeerautomaat staat en/of probeer het bij een andere automaat.
    Heeft u dit gedaan en lukt het nog niet, bel dan met 14 010.

    Kan mijn parkeerticket doorlopen naar de volgende ochtend, als ik nog recht heb op parkeertijd?
    Ja, dat gebeurt ook. Bijvoorbeeld: u koopt om 17.00 uur een ticket in een straat waar van 9.00 uur tot 18.00 uur betaald parkeren geldt. Uw ticket is dan geldig tot 13.00 uur de volgende dag.

    Ik heb een vraag over de betaling van mijn parkeerproduct
    U vindt een overzicht van alle vragen over het betalen van uw parkeerproducten op de pagina: veelgestelde vragen betaling parkeerproducten.
    Mogen de overgebleven dagdelen van de bezoekerspas meegenomen worden naar het nieuwe jaar?
    Nee. Die worden niet meegenomen naar het volgende jaar. Op 1 januari krijgt u weer 100 dagdelen op uw kaart.
    Door een defecte bezoekerspas heb ik voor mijn bezoek veel tickets betaald tegen het normale tarief, kan ik dit verrekenen met de gemeente?
    Indien een bezoekerspas niet werkt probeert de stadswinkel z.s.m. u te voorzien van een correct werkende pas, echter kan het zo zijn dat dit enkele dagen duurt. De kosten die u daarvoor maakt zijn voor eigen rekening, indien de techniek ons in de steek laat en er sprake is van overmacht zal uw bezoek tegen het normale tarief moeten parkeren. Zodra de storing is verholpen kunt u weer tegen het voordelige tarief uw bezoek laten parkeren.
    Worden de kosten doorberekend als ik mijn pas verloren ben of wanneer mijn pas gestolen is?

    Indien er een melding wordt ontvangen wegens diefstal of verlies zullen de kosten doorberekend worden tot het moment van de melding. De pas wordt direct geblokkeerd door de stadswinkel zodra er een schriftelijke melding van verlies of diefstal binnenkomt.

    Gebruik hiervoor het printbare formulier melding diefstal/verlies/beschadiging onder het kopje 'formulieren' aan de rechterkant van deze pagina.

    Hoe kan ik diefstal/verlies/beschadiging van mijn pas doorgeven?

    Mijn pas is gestolen/kwijtgeraakt
    U kunt de pas direct laten blokkeren via Mijn loket. Klik hiervoor op het groene blok. Om Mijn Loket te gebruiken heeft u een DigiD inlogcode nodig. U kunt deze aanvragen via de website van DigiD.
    Klik in Mijn Loket in het menu op Producten inzien/wijzigen. Klik op de knop Details/wijzigen van uw bezoekerspas. In het contract is een mogelijkheid om de pas te vervangen.
    U kunt de diefstal ook doorgeven met het formulier "Melding verlies/diefstal/beschadiging." Met dit formulier kunt u ook een nieuwe pas aanvragen.

    Een nieuwe pas ontvangt u binnen tien werkdagen. Er worden kosten gerekend voor een nieuwe  pas.
    Uw nieuwe pas wordt geladen met het aantal dagdelen dat u voor dat kalenderjaar nog over heeft. U krijgt dus niet opnieuw 100 dagdelen voor dat kalenderjaar. Mocht u ondertussen uw oude bezoekerspas terug vinden dan kunt u deze doorknippen en weggooien. Zodra de melding van verlies/diefstal binnenkomt wordt de oude pas namelijk geblokkeerd.

    Is uw pas beschadigd?
    Maak eerst een afspraak bij stadswinkel centrum om te controleren of de pas echt onherstelbaar beschadigd is. Indien u een andere pas moet krijgen, wordt u verzocht om het formulier "Melding verlies/diefstal/beschadiging" in te vullen. Uw pas wordt ingenomen.
    Een nieuwe pas wordt binnen tien werkdagen naar u opgestuurd.

    Ik heb een vraag over het saldo van de bezoekerspastransacties

    Hoe weet ik wat het saldo is van mijn pas?
    U doet de pas in de automaat en drukt op de knop met het vraagteken. Het saldo verschijnt in het scherm.
    Ook op het parkeerticket staat het resterende saldo.

    Kan ik op internet zien wat het saldo van mijn pas is?
    U kunt in Mijnloket ook uw huidige saldo bekijken. Er zit echter maximaal een week vertraging tussen de gebruikte dagdelen en de weergave op Mijnloket.

    Kan ik de pas ook gebruiken na het verbruik van de 100 dagdelen?
    Ja, dan kunt u tegen het tarief dat bij die betreffende automaat geldt een parkeerticket kopen. Dat kunt u doen zo vaak u wilt.

    Hoe krijg ik nieuwe dagdelen op de pas?
    Per 1 januari van het volgende kalenderjaar worden er automatisch 100 nieuwe dagdelen op uw pas bijgeschreven. Dat doet de parkeerautomaat. Als u de pas voor de eerste keer in het nieuwe kalenderjaar aanbiedt, dan gebeurt het automatisch.
    Niet gebruikte dagdelen van het voorgaande kalenderjaar vervallen.

    Ik heb nog saldo over van het voorgaande jaar: wordt dat saldo meegenomen in het nieuwe jaar?
    Nee.

    Waar kan ik bezoekersparkeren gebruiken?

    U kunt bezoekersparkeren gebruiken in de straten van de parkeersector waar u woont. Bij toekenning van bezoekersparkeren ontvangt u een lijst met straatnamen en een kaartje van uw parkeersector. U kunt bezoekersparkeren niet gebruiken in winkelstraten tijdens de winkelopeningsuren. De winkelstraten staan vermeld in de lijst met straatnamen.

    Kan ik bezoekersparkeren ook in winkelstraten gebruiken?

    Ja, dat kan, maar alleen buiten winkelopeningstijden. U kunt uw bezoek wel laten parkeren in de zijstraten – als dat geen winkelstraten zijn. Na sluitingstijd van de winkels kunt u bezoekersparkeren gewoon gebruiken in winkelstraten.

    Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen/bezoekersparkeren opzeggen? Ik ga verhuizen, hoe kan ik dit doorgeven?

    Verhuist u binnen dezelfde parkeersector?
    U kunt een adreswijziging digitaal of via een formulier per post doorgeven. U vindt deze mogelijkheden op www.rotterdam.nl/verhuizen. U kiest daar voor verhuizen binnen de gemeente. De gemeente Rotterdam verwerkt automatisch uw adreswijziging. U kunt de huidige bezoekersregeling blijven gebruiken.

    Verhuist u naar een andere parkeersector?
    U wordt verzocht de bezoekersregeling digitaal op te zeggen via www.rotterdam.nl/parkerenonline of per post via het formulier opzegging bezoekersregeling. U krijgt een schriftelijke bevestiging van de opzegging. Uw inlog wordt vervolgens geblokkeerd. Houdt u rekening met een verwerkingstijd van tien werkdagen indien u de opzegging indient per post. U kunt voor het nieuwe adres een nieuwe bezoekersregeling aanvragen. Zie hiervoor de informatie onder Aanvragen.

    Verhuist u naar een gebied waar geen betaald parkeren geldt, of buiten Rotterdam?
    U wordt verzocht de bezoekersregeling digitaal op te zeggen via www.rotterdam.nl/parkerenonline of per post via het formulier opzegging bezoekersregeling. U krijgt een schriftelijke bevestiging van de opzegging. Uw inlog wordt vervolgens geblokkeerd. Houdt u rekening met een verwerkingstijd van tien werkdagen indien u de opzegging indient per post.

    Kan ik het bezoekersparkeren buiten de sector gebruiken?

    Nee, het bezoekersparkeren is alleen geldig in de parkeersector waar u woont.

    Hoe krijg ik nieuwe dagdelen?
    Per 1 januari van het volgende kalenderjaar worden er automatisch 100 nieuwe dagdelen bijgeschreven. Niet gebruikte dagdelen van het voorgaande kalenderjaar vervallen.
    Ik heb nog saldo over van het voorgaande jaar: wordt dat saldo meegenomen in het nieuwe jaar?
    Nee, u kunt geen saldo meenemen van voorgaande jaren.
    Kan ik de kosten van het bezoekersparkeren van een andere rekening laten afschrijven?

    Dit is mogelijk indien u dit schriftelijk aan de gemeente doorgeeft met het formulier Machtiging betaling.

    Het geïncasseerde bedrag klopt niet met het aantal dagdelen dat ik heb verbruikt van mijn bezoekersparkeren, hoe kan dit?
    In principe kan het aantal geïncasseerde dagdelen alleen maar afkomstig zijn van het betreffende bezoekersparkeren, mocht het zo zijn dat u het absoluut niet eens bent met het bedrag dat is afgeschreven dan kunt u een kopie van de notaspecificatie opsturen waarbij u de volgens u ten onrechte gefactureerde dagdelen omcirkelt. De gemeente stelt dan een onderzoek in. Op basis van dit onderzoek bepaalt de gemeente of de kosten wel of niet terecht zijn.
    Kom ik als bewoner van een bejaarden- of studentenhuis ook in aanmerking voor bezoekersparkeren?

    Bewoners van bejaarden- en studentenhuizen komen individueel ook in aanmerking voor bezoekersparkeren.

    Hoe kan ik mijn bezoekerspastransacties inkijken?

    Klikt u via deze pagina op het groene blok van Mijn loket of via de link www rotterdam.nl/parkerenonline.
    Na het inloggen verschijnt een menu aan de linkerkant.

    1. Kies voor 'producten inzien/wijzigen'
    2. Klik uw bezoekerspas aan
    3. Via de knop 'factuurspecificaties' komt u in het overzicht van de transacties.
    4. Bovenaan is een balkje om eventueel van kwartaal te wisselen.

    In dit overzicht staan de transacties van uw bezoekerspas vanaf september 2011.

    Staat bij aantal eenheden een nul en daarnaast toch een bedrag? Dan is dit een transactie na het gebruik van uw 100 dagdelen.

     

    Ik heb een klacht over de bezoekerspas

    Ik kan mijn pas niet gebruiken.
    Dit kan verschillende oorzaken hebben: de parkeerautomaat heeft een storing, u kunt de pas in een verkeerde parkeersector gebruiken of de pas is bijvoorbeeld geblokkeerd. Bel eerst het storingsnummer dat op de parkeerautomaat staat en/of probeer het bij een andere automaat. Heeft u dit gedaan en lukt het nog niet, bel dan met 14 010 (lokaal tarief).

    Mogelijk is er bezoekersparkeren op kenteken in uw parkeersector ingevoerd. Dit betekent dat de pas niet meer gebruikt kan worden. Alle bezoekerspashouders ontvangen hierover een brief.

    Ik heb een naheffing gekregen omdat ik in een winkelstraat parkeerde, maar ik heb een ticket.
    Dat kan. In een aantal straten kun u met de bezoekerspas alleen parkeren buiten de openingstijden van winkels. Het ticket gaat in vanaf het einde van die openingstijden.
    De tijd waarop het parkeerticket geldt staat duidelijk op het ticket vermeld.
    Op het sectorvel dat u heeft ontvangen bij de bezoekerspas staat duidelijk aangegeven waar de pas wel/niet geldig is.

    Ik kan de pas niet buiten de sector gebruiken.
    Dat klopt; de bezoekerspas is alleen geldig in de sector waar u woont.

    Hoe kan ik een klacht indienen?
    U kunt een brief sturen naar de gemeente Rotterdam, Postbus 750, 3000 AT Rotterdam. Of stuur een e-mail naar swcve01@rotterdam.nl 

    Ik heb een bezoekerspas aangevraagd, maar ik krijg hem niet. Hoe kan ik een bezwaar tegen dit besluit indienen?
    U kunt binnen 6 weken nadat u het besluit te horen heeft gekregen schriftelijk bezwaar maken bij de Algemene Bezwaarschriftencommissie. Postbus 70012, 3000 KP Rotterdam. Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en bevat tenminste de gronden van het bezwaar, de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt. U dient een kopie van het besluit als bijlage bij uw bezwaarschrift mee te zenden.

    Deze pagina is succesvol verzonden

    Afbeelding voor het bijhouden van paginastatistieken